Infografika


Dużo się mówi o tym, że współczesny człowiek mało czyta i bardzo szybko się dekoncentruje. Po części jest to prawda – osoby czytające blogi czy innego rodzaju teksty znajdujące się w Internecie, zaledwie skanują tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji, nie czytając go w całości. Można rzec, że jest wręcz całkowicie odwrotnie – osoby czytają wyłącznie wyłuszczone informacje, nagłówki czy podpisy pod zdjęciami. Jedynie bardziej zainteresowane jednostki przeczytają pierwsze zdanie każdego akapitu. Czy jest więc jakiś sposób na to, aby dotrzeć z treścią do swoich odbiorców? Jak najbardziej – tym sposobem jest infografika.

Infografika – co to jest i jak ją zrobić?

Słowo infografika mogło obić ci się o uszy, lub może być dla Ciebie całkowicie nowe – z pewnością zastanawiasz się, co to w zasadzie jest. Najprościej rzecz ujmując, pojęcie „infografika” można przetłumaczyć jako grafika informacyjna. Jest to graficzne przedstawienie pewnych informacji czy wiedzy. Dlaczego infografiki są tak popularne? Przede wszystkim dlatego, że mózg przetwarza znacznie szybciej informacje, które zobaczy w formie wizualnej.

A jak zrobić infografikę tak, aby była dobra i interesująca? Trzeba trzymać się określonych zasad tak, aby informacje znajdujące się na niej były przedstawione w ciekawy sposób i przede wszystkim, aby nie były wyssane z palca, tylko miały autentyczną wartość.

Po pierwsze – aby stworzyć dobrą infografikę, należy wiedzieć od samego początku, jaki cel ma spełniać i do jakiej grupy docelowej dotrzeć. Powodów, aby to robić jest wiele. Przede wszystkim, każda grupa docelowa mówi swoim własnym językiem, który może być do niej dopasowany. Po drugie, w wielu przypadkach to, jakie dokładnie informacje znajdą się na infografice, zależy od tego, czy jest ona kierowana do osób starszych, młodszych, kobiet czy mężczyzn.

Po drugie – dane znajdujące się na infografice powinny być przede wszystkim rzetelne. Jednak, aby zwiększyć zainteresowanie treścią infografiki, informacje na niej zawarte mogą być wzięte z wielu różnych źródeł, dzięki czemu całość będzie prezentować się niepowtarzalnie i będzie znacznie ciekawsza w odbiorze. Oczywiście, jeżeli bierze się dane z różnych miejsc, to na infografice powinny być także przedstawione źródła.

Po trzecie – storytelling, czyli opowiadanie historii, wykorzystywanie emocji do tworzenia treści sprawia, że są one bardziej angażujące. Dobrze jest używać wszelkiego rodzaju wyjątkowych metafor czy alegorii w swoich treściach. Ważne jest jednak to, aby całość była spójna.

Kolejnym, czwartym już punktem jest – struktura treści. O co chodzi w tym punkcie? Przede wszystkim o to, w jaki sposób poruszać się po infografice, jak ją czytać, w jakiej kolejności przyswajać poszczególne elementy. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy całość jest obszerna i znajduje się na niej mnóstwo tekstu.

Po piąte – trzeba jeszcze pamiętać o tym, aby całość była spójna wizualnie, była wykonana w całości w tych samych kolorach. Najlepiej, aby aspekty wizualne infografiki były dopasowane do strony, na której ma się ona pojawić – oczywiście o ile jest to możliwe. Dodatkowo warto na infografice umieścić logo firmy bądź coś innego, co kojarzy się z firmą.

Dlaczego tworzenie infografik jest ważne?

Tworzenie infografik online jest szczególnie ważne wtedy, gdy chce się dotrzeć do odbiorców z pełną treścią. Infografika jest po prostu skuteczna, ponieważ mózg zapamiętuje aż 90% informacji uzyskanych drogą wizualną – dla porównania sam tekst zostanie zapamiętany w zaledwie 10%. Ponadto warto mieć świadomość, że wizualnie przedstawiona treść, także za pomocą infografiki, generuje znacznie więcej kliknięć i lików w social mediach. Infografika jest więc czymś, co zawsze wzbudza zainteresowanie i przykuwa uwagę.

Warto także wspomnieć o tym, że można ją umieścić niemal wszędzie – zarówno na blogu, jak i na stronie internetowej, ale również we wszystkich social mediach – na Facebooku, Instagramie czy nawet na Twitterze, gdzie jest ograniczona liczba znaków, jaką może mieć jeden Tweet!

Oczywiście, infografiki są także łatwiejsze do zrozumienia, mają potencjał wirusowy (mogą znacznie lepiej i szybciej od tekstów roznosić się po Internecie ) i za ich pomocą można budować solidny wizerunek eksperta.

Stworzymy dla ciebie rzetelne infografiki!

Jako firma już od wielu lat zajmujemy się tworzeniem treści różnego rodzaju. Piszemy opisy produktów, treści na strony www czy wpisy na bloga. Tworzymy także infografiki o różnym stopniu rozbudowania. Jeżeli chcesz trafić z jakimś przekazem do swoich odbiorców, to z naszą pomocą będziesz w stanie ubrać ten przekaz nie tylko w warstwę słowną, ale także w warstwę wizualną.

Przykłady infografik, które stworzyliśmy: