Słowniki internetowe, które ułatwią Ci pracę przy pisaniu treści

Dobry pisarz, bloger czy twórca do prowadzenia swojej działalności potrzebuje przede wszystkim trzech elementów. Pierwszym z nich są chęci, bez nich nie powstanie nic. Drugą rzeczą jest inspiracja, która odpowiada za powstawanie nowych pomysłów, kreatywne rozwiązania i motywację do samorozwoju. Patrząc na działania ekspertów w danej dziedzinie, w prosty sposób można czerpać z ich wiedzy i entuzjazmu, a następnie samemu z chęcią realizować swoje projekty. Inspiracją mogą być m.in. książki innych autorów, seriale, filmy, podcasty, a nawet gry. Ostatnią, trzecią rzeczą, która potrzebna jest twórcom, jest warsztat. Osoby, które posługują się słowem, powinny znać poprawną polszczyznę, zasady interpunkcji czy składni oraz posiadać bogaty zasób słownictwa. Jednak nawet najlepszy pisarz potrzebuje czasem wsparcia. I tutaj z pomocą przychodzą słowniki internetowe, które mogą być pomocą we właściwym stosowaniu języka polskiego. Co prawda słownikom online nie można wierzyć bezgranicznie i czasem warto zachować zdrowy rozsądek, ale nie sposób nie docenić ich pomocy przy tworzeniu treści.

Synonimy w słownikach internetowych

Jednym z najpopularniejszych słowników synonimów jest ten dostępny pod adresem https://www.synonimy.pl/. To bardzo proste, przejrzyste narzędzie, w którym wystarczy wpisać konkretne słowo, a następnie wybrać z listy synonimów preferowany wynik. Ważne, aby wpisane słowo lub zwrot było w formie bezokolicznika, w innym wypadku słownik dopyta nas, o co dokładnie nam chodziło. W innej zakładce znajdziesz również słownik skrótów i możliwość zakupu słownika synonimów w formie drukowanej. Drugim popularnym słownikiem synonimów online jest https://synonim.net/, jednak tutaj musisz liczyć się z mniej atrakcyjnym wyglądem strony. W zamian otrzymujesz wyniki rozpisane według kontekstów ich użycia.

Słowniki online pokażą Ci, jak w prawidłowy sposób używać języka polskiego

W przypadku poprawnej polszczyzny nieocenionym źródłem jest internetowy Słownik Języka Polskiego, który znajdziesz tutaj https://sjp.pwn.pl/. Po wpisaniu wybranego słowa narzędzie pokaże Ci, co ono oznacza i w jakich odmianach występuje. Jeśli przesuniesz kursorem niżej, zauważysz przykłady jego użycia w konkretnych sytuacjach i kontekstach. Natomiast po prawej stronie dostrzeżesz listę synonimów, która również może być przydatna. W internetowym Słownika Języka Polskiego warto sprawdzać znaczenie słów, których nie znasz lub sposób wykorzystania ich w zdaniu, jeśli masz wątpliwości związane z odpowiednim kontekstem.

I podpowiedzą antonimy

Tworząc artykuły, teksty reklamowe czy posty na bloga, często potrzebna jest duża liczba przymiotników. Szukając ich w głowie, najczęściej przychodzą nam na myśl określenia pozytywne i ich zaprzeczenia. Taką parą mogą być np. słowa „ładny” i „nieładny”. Jednak bardziej wyszukane słowa sprawiają, że tekst jest atrakcyjniejszy. Określenie „nieładny” można zastąpić, w zależności od kontekstu, zwrotami „niegustowny”, „brzydki”, „odpychający” czy „szpetny”. Jak je odnaleźć? Tutaj również będzie przydany kolejny ze słowników internetowych dla copywriterów – tym razem słownik antonimów, czyli przeciwieństw, który dostępny jest np. pod adresem https://antonimy.net/. Wystarczy, że wpiszesz do niego pozytywnego określenie, a on wskaże Ci mnóstwo przeciwieństw.

I przydatne frazeologizmy

Oprócz synonimów i antonimów słowniki online pomogą Ci również znaleźć oraz zrozumieć frazeologizmy. Wchodząc na stronę Wielkiego słownika języka polskiego (https://www.wsjp.pl/), możesz wyszukać objaśnienie poszczególnych słów oraz ich znaczenie w różnych kontekstach. Przykładowo wpisując słowo „zamek”, pojawia się wskazanie zamku błyskawicznego, zamku z piasku, zamku centralnego w samochodzie czy zamku, będącego domem króla. Taki słownik internetowy być może nie będzie Ci potrzebny często, ale z pewnością warto pamiętać o tym, że istnieje.

Oprócz słowników niezwykle przydatne są również inne narzędzia wspomagające copywriterów, które wskazaliśmy w odrębnym artykule. Warto je poznać, by móc pracować sprawniej i bardziej efektywnie. W końcu należy sobie ułatwiać pracę, by ta nadal sprawiała przyjemność.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.