AUDYT TREŚCI

Właściciele stron internetowych, którzy chcą wyróżnić się w sieci i zyskać duży ruch użytkowników w swojej witrynie, powinni zadbać nie tylko o odpowiedniej jakości design strony, ale też wysokiej jakości content marketing. Kluczową rolę odgrywają treści – powinny być one nie tylko aktualne, ale przede wszystkim rzetelne i przydatne dla odbiorców

Dysponując stroną internetową, która nie cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników, warto zdecydować się na przeprowadzenie audytu treści. Audyt strony internetowej pozwala sprawdzić, czy zawartość witryny jest dobrze skonstruowana, a jeśli nie, to wskaże błędy i pozwoli je naprawić.

Na czym polega audyt treści?

Audyt treści to bardzo ważna część content marketingu. Odpowiednio dopasowane działania pozwalają sprawdzić, czy treści zamieszczane na stronie internetowej są przydatne dla odwiedzających osób i czy przynoszą właścicielowi witryny założone cele. Należy pamiętać, że każdy internauta poszukuje w sieci odpowiednich informacji – odpowiedzi na nurtujące pytania. Z tego też względu przygotowując treści na strony internetowe, należy zadbać o umieszczanie ich tylko i wyłącznie prawdziwych i sprawdzonych informacji, które pomogą, a nie wprowadzą w błąd.

Przeprowadzany audyt treści ma na celu sprawdzenie, czy strona uzyskuje odpowiednie wyniki w zakresie widoczności w sieci i ruchu na niej. Analizując te informacje można ustalić, czy witryna właściwie wykorzystuje swój potencjał, czy może jednak właściciel powinien poprawić pewne obszary content marketingu. Na podstawie zebranych danych wskazujemy obszary i elementy, które są odpowiedzialne za uzyskanie niezadowalających wyników, a tym samym podpowiadamy, co i w jaki sposób warto poprawić, by zwiększyć ruch w witrynie i jej pozycję w wyszukiwarce.

Co obejmuje nasza oferta?

Audyt treści to nie tylko analiza treści strony internetowej i content marketingu, ale też zweryfikowanie podstawowych, najważniejszych cech, jakie powinna mieć strona. W tym celu możemy zweryfikować m.in.:

adres URL

tytuł

poniesione koszty

rodzaj publikacji - tekst na blogu, infografika, itp.,

cel treści

czas publikacji

komentarze czytelników

żródła ruchu

długość - liczbę słów

Jak szczegółowo przebiega zakres prac?

Profesjonalny i rzetelnie przeprowadzony audyt treści obejmuje kilka kroków. Każdy z nich musi być przeprowadzony w odpowiedni sposób, tak by dostarczył niezbędnych informacji.

Analiza stron

W pierwszej kolejności znajdujemy strony, na których znajdują się treści. W przypadku niewielkich portali, na których sporadycznie są umieszczane treści, spisanie wszystkich adresów z tekstami nie jest trudne. Nieco trudniejsze jest przeprowadzenie audytów np. sklepów internetowych. W sytuacji, gdy podstron z treściami jest wiele, wykorzystujemy odpowiednie narzędzia. Pomocny jest Screaming Frog, który po wpisaniu adresu głównej strony wynajduje podstrony i zwraca adresy, które mają zduplikowane treści czy brakuje w nich metadanych.

Weryfikacja ruchu, wyświetleń i współczynnika odrzuceń

Dopiero mając listę podstron z treściami możemy przystąpić do weryfikacji ruchu, wyświetleń, współczynnika odrzuceń oraz średniego czasu, jaki przebywa użytkownik na stronie. W tym celu wykorzystujemy kolejne narzędzia – doskonałym rozwiązaniem jest Google Analytics, który pozwala uzyskać dostęp do wielu cennych informacji, a to z kolei ułatwia aktualizowanie obecnych już treści. Jak to możliwe? Otóż weryfikując np. współczynnik odrzuceń czy średni czas trwania sesji wiemy, które tematy były chętniej, a które mniej chętnie odwiedzane przez odbiorców. Dane te informują, jakie treści są dla nich ciekawe, a jakie nie oraz czy nie warto rozszerzyć je o dodatkowe elementy multimedialne – filmy, zdjęcia.

Weryfikacja metadanych

Audyt treści strony obejmuje również weryfikację metadanych podstron. Zarówno meta description, jak i title są ważnymi informacjami dla wyszukiwarki. Informują bowiem użytkowników, co znajduje się w obrębie danej podstrony. Odpowiednio skonstruowane przyciągają internautów. Z kolei umieszczanie w tych tekstach nieprawidłowych informacji sprawi, że strona będzie uzyskiwać wysoki współczynnik odrzuceń. Do analizy metadanych warto wykorzystać wtyczkę Open SEO Stats bądź Screaming Frog – pozwalają one szybko sprawdzić ich treść.

Badanie linków

Ważnym elementem audytu treści jest również badanie linków zwrotnych i wychodzących. W tym zakresie sprawdzamy, czy znajdują się na nich linki wychodzące, czy nie występują błędy typu 404, ale też sprawdzamy, czy treści są aktualne. Dobrą praktyką jest również analiza linków prowadzących do podstrony – dostarcza to informacji jak duża liczba stron poleca naszą witrynę. Małe liczby potwierdzają, że treści są mało przydatne. Do przeprowadzenia audytu w tym zakresie pomocne jest narzędzie Ahrefs, które pozwala ocenić linki zwrotne i wychodzące.

Weryfikacja długości tekstów

Jak już wspominaliśmy, ważną rolę odgrywa również długość tekstów znajdujących się na stronie. Oczywiście, żadne zasady jasno nie określają, że tekst na blogu musi mieć dokładnie tyle i tyle znaków. Wszystko zależy od tematu, ale też wielu innych czynników. Czasami krótkie i zwięzłe treści są lepsze niż kilkustronicowe artykuły, a w niektórych tematach odbiorcy oczekują szczegółowego i dokładnego omówienia tematu.

Sprawdzenie aktualności treści

Nie bez znaczenia jest wspominana już wielokrotnie aktualność treści. Oczywiście niektóre tematy obejmują zagadnienia na tyle uniwersalne, że na przestrzeni miesięcy czy lat nie zmieniają się one. Są jednak tematy, które wymagają regularnej aktualizacji treści. W takiej sytuacji konieczne jest regularne wracacie do tego typu treści, gdyż pozwala to zwiększyć przydatność treści, a tym samym zwiększyć zainteresowanie wśród odbiorców.

Analiza struktury nagłówków

Kolejnym krokiem, jaki wykonujemy jest analiza struktury nagłówków. Odpowiednie rozmieszczenie treści i zatytułowanie poszczególnych akapitów pozwala zwiększyć przejrzystość tekstu dla czytelnika, ale też dla wyszukiwarki. Warto zadbać o strukturę nagłówków – od H1, nawet do H6. Źle skonstruowane nagłówki, zawierające zduplikowaną treść również nie pozwalają osiągnąć założonych celów.

Analiza unikalności

Audyt treści to także analiza unikalności. Tworząc teksty na swoją witrynę właściciele często poruszają tematy, które już przewinęły się w innych miejscach. Warto pamiętać, że algorytmy Google od dłuższego czasu już zwracają uwagę czy treści są oryginalne. W tym obszarze kluczową rolę odgrywa duplicate content – negatywnie wpływa on bowiem na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto zadbać nie tylko o odpowiednie skonstruowanie treści na bloga, ale też np. opisów produktu w sklepie internetowym. Unikalne opisy to klucz w osiągnięciu sukcesu.

Weryfikacja multimediów

Ostatnim elementem audytu treści jest również weryfikacja multimediów, a dokładniej opisów alternatywnych. Obecność zdjęć i filmów na stronie internetowej sprawia, że tekst jest ciekawszy i łatwiejszy w odbiorze. Aby jednak zamieszczone zdjęcia przyniosły zamierzony efekt muszą być wzbogacone o tzw. opis alternatywny, który informuje roboty wyszukiwarek o tym, co znajduje się na zdjęciu. Do sprawdzenia, na których stronach są obrazki pozbawione opisu alternatywnego również można wykorzystać narzędzie Screaming Frog.

Podsumowanie

Dobrze wykonany audyt treści pozwala sprawdzić czego brakuje odbiorcom na stronie internetowej oraz podpowiada co warto zmienić, by dopasować treść witryny do potrzeb odwiedzających klientów.

Przeprowadzając audyt treści nie tylko wykorzystujemy wskazane narzędzia, ale też często weryfikujemy treść stawiając się w pozycji odbiorcy. Dzięki temu możemy nie tylko wyciągnąć odpowiednie wnioski, ale też wskazać plan postępowania. Niewielu właścicieli stron internetowych wie, że wystarczy kilka kroków, by strona internetowa osiągnęła sukces. Jeśli zależy Ci na wypromowaniu swojej witryny, dotarciu do szerszego grona odbiorców i jeśli chcesz przeprowadzić audyt treści – zapraszamy do kontaktu. Odpowiednio dopasujemy audyt contentu na twojej stronie do twoich potrzeb i wskażemy dalsze działania contentowe.

Wykonywałeś już audyt treści? Pamiętaj, że można, a nawet trzeba wykonywać go regularnie. Jego przeprowadzanie nie jest czynnością jednoradzową - w sieci zmiany zachodzą szybko, a Ty jeszcze szybciej musisz na nie reagować. Audyt contentu pozwala uzyskać jasne wskazówki, ale też ocenić ich skuteczność w przypadku ponownego przeprowadzania.

Potrzebuję wykonać audyt obecnych treści na mojej stronie www

© 2022 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności