Content marketing przyniósł sławę wielu firmom. Dostrzegli oni potencjał w treści – wartościowej, nasyconej wiedzą i będącej nośnikiem informacji, mającej na celu przekazywanie odbiorcom czegoś nowego, być może nawet odkrywczego. Promowanie wysokiej jakości contentu stało się domeną współczesnych marketingowców.
Treści wyrwane z kontekstu
Wiele osób pojęcie „kontekstu” kojarzy z lekcją języka polskiego. Analiza tekstów literackich polegała zawsze na umiejscowieniu ich w czasie, przestrzeni, konkretnej epoce, jak również zdefiniowaniu odbiorcy oraz scharakteryzowaniu nadawcy – narratora, osoby mówiącej w wierszu. Było to niezbędne, by odpowiednio zrozumieć tekst i problem, którego on dotyczy. Treści będące nieodzownym elementem strategii marketingowej każdej firmy to również teksty, może nie mają one charakteru poetyckiego, jednak również wychodzą od konkretnej osoby i są kierowane do odpowiedniej grupy docelowej, przynajmniej takie być powinny.
„Najważniejsza jest jakość, a nie ilość” – sformułowanie to bardzo często stosowane jest przez przedsiębiorców, którzy promują swoje usługi i produkty. Idąc do kawiarni na kawę, oczekujemy jednak, iż otrzymamy dużą filiżankę aromatycznego napoju. Czy zatem odnosząc się do tego zdania, możemy uznać, że co prawda zostaniemy poczęstowani wysokiej jakości kolumbijską kawą, jednak nie możemy liczyć na jej wystarczająco duże ilości? Podobnie będzie w wielu innych przypadkach, ale tylko wtedy, kiedy komunikat nie zostanie właściwie stworzony i tym samym odpowiednio odebrany.
Kontekst, czyli w jaki sposób marka promuje swoje treści
Dobrym przykładem context marketingu są slogany reklamowe. „Media Markt nie dla idiotów” czy chociażby slogan firmy Saturn „Żer dla skner” pokazują, że kontrowersyjne teksty sprzedają się, jednak muszą zostać w odpowiedni sposób wypromowane i być precyzyjne dopasowane do charakteru firmy, jej usług, jak też, a może nawet przede wszystkim, do odbiorców. Elektronika i nowoczesna technologia są we współczesnym świecie jednymi z bardziej pożądanych produktów i zazwyczaj zyskują zainteresowanie ludzi młodych, którzy cenią sobie oryginalność, niebanalne podejście do biznesu oraz nowoczesność przejawiającą się w przekraczaniu wszelkich granic. Te dwie marki musiały zatem dobrze poznać swoich potencjalnych klientów, zanim zdecydowały się na odważne slogany reklamowe.
Context marketing jest zatem umiejscowieniem treści w odpowiedniej konwencji, która tworzona jest przez nadawcę, odbiorcę, czas i miejsce. Co to oznacza? Zanim stworzymy tekst, musimy dobrze poznać swoją grupę docelową – zgromadzić o niej podstawowe informacje, takie jak wiek, płeć, status społeczny i wykształcenie, a także zagłębić się w jej potrzeby i oczekiwania. To nic innego, jak komunikacja z właściwymi osobami przy pomocy odpowiednich tekstów w najbardziej trafionym momencie.
Content i context duetem doskonałym
Treść nie może istnieć bez kontekstu i odwrotnie. Stworzenie tekstów, które będą nośnikiem wartościowej treści, wymaga umiejscowienie ich w kontekście. Przykładem mogą być e-maile do naszych klientów, w których przypominamy im o produktach, które były przez nich oglądane w naszym sklepie czy też promocjach dotyczących naszej oferty, wpisującej się w ich potrzeby. Context marketing jest także ściśle związany z tekstami, które znajdują się na naszej stronie, działalnością w mediach społecznościowych, jak również artykułami, które umieszczane są naszym blogu. Wszystko, co jest słowem powinno zawierać wartość cenną dla odbiorcy, ale naszego odbiorcy, którego będziemy w stanie „oczarować” słowem.