Content jest królem, kontekst jest bogiem. Co to context marketing

Content marketing przyniósł sławę wielu firmom. Dostrzegli oni potencjał w treści – wartościowej, nasyconej wiedzą i będącej nośnikiem informacji, mającej na celu przekazywanie odbiorcom czegoś nowego, być może nawet odkrywczego. Promowanie wysokiej jakości contentu stało się domeną współczesnych marketingowców.

Treści wyrwane z kontekstu

Wiele osób pojęcie „kontekstu” kojarzy z lekcją języka polskiego. Analiza tekstów literackich polegała zawsze na umiejscowieniu ich w czasie, przestrzeni, konkretnej epoce, jak również zdefiniowaniu odbiorcy oraz scharakteryzowaniu nadawcy – narratora, osoby mówiącej w wierszu. Było to niezbędne, by odpowiednio zrozumieć tekst i problem, którego on dotyczy. Treści będące nieodzownym elementem strategii marketingowej każdej firmy to również teksty, może nie mają one charakteru poetyckiego, jednak również wychodzą od konkretnej osoby i są kierowane do odpowiedniej grupy docelowej, przynajmniej takie być powinny.

„Najważniejsza jest jakość, a nie ilość” – sformułowanie to bardzo często stosowane jest przez przedsiębiorców, którzy promują swoje usługi i produkty. Idąc do kawiarni na kawę, oczekujemy jednak, iż otrzymamy dużą filiżankę aromatycznego napoju. Czy zatem odnosząc się do tego zdania, możemy uznać, że co prawda zostaniemy poczęstowani wysokiej jakości kolumbijską kawą, jednak nie możemy liczyć na jej wystarczająco duże ilości? Podobnie będzie w wielu innych przypadkach, ale tylko wtedy, kiedy komunikat nie zostanie właściwie stworzony i tym samym odpowiednio odebrany.

Kontekst, czyli w jaki sposób marka promuje swoje treści

Dobrym przykładem context marketingu są slogany reklamowe. „Media Markt nie dla idiotów” czy chociażby slogan firmy Saturn „Żer dla skner” pokazują, że kontrowersyjne teksty sprzedają się, jednak muszą zostać w odpowiedni sposób wypromowane i być precyzyjne dopasowane do charakteru firmy, jej usług, jak też, a może nawet przede wszystkim, do odbiorców. Elektronika i nowoczesna technologia są we współczesnym świecie jednymi z bardziej pożądanych produktów i zazwyczaj zyskują zainteresowanie ludzi młodych, którzy cenią sobie oryginalność, niebanalne podejście do biznesu oraz nowoczesność przejawiającą się w przekraczaniu wszelkich granic. Te dwie marki musiały zatem dobrze poznać swoich potencjalnych klientów, zanim zdecydowały się na odważne slogany reklamowe.

Context marketing jest zatem umiejscowieniem treści w odpowiedniej konwencji, która tworzona jest przez nadawcę, odbiorcę, czas i miejsce. Co to oznacza? Zanim stworzymy tekst, musimy dobrze poznać swoją grupę docelową – zgromadzić o niej podstawowe informacje, takie jak wiek, płeć, status społeczny i wykształcenie, a także zagłębić się w jej potrzeby i oczekiwania. To nic innego, jak komunikacja z właściwymi osobami przy pomocy odpowiednich tekstów w najbardziej trafionym momencie.

Content i context duetem doskonałym

Treść nie może istnieć bez kontekstu i odwrotnie. Stworzenie tekstów, które będą nośnikiem wartościowej treści, wymaga umiejscowienie ich w kontekście. Przykładem mogą być e-maile do naszych klientów, w których przypominamy im o produktach, które były przez nich oglądane w naszym sklepie czy też promocjach dotyczących naszej oferty, wpisującej się w ich potrzeby. Context marketing jest także ściśle związany z tekstami, które znajdują się na naszej stronie, działalnością w mediach społecznościowych, jak również artykułami, które umieszczane są naszym blogu. Wszystko, co jest słowem powinno zawierać wartość cenną dla odbiorcy, ale naszego odbiorcy, którego będziemy w stanie „oczarować” słowem.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.