Content marketing – definicja, historia, rozwój

Marketing wymaga wysokiej jakości treści – tylko taki sposób reklamy jest w stanie przynieść korzyści. Content marketing każdego kolejnego roku zyskiwał coraz więcej na popularności. Dziś można powiedzieć, że jest najważniejszym elementem działań marketingowych. Dzięki dobrym treściom możesz nie tylko zwiększyć sprzedaż, przekonać Klientów do swojej marki, ale też wspomóc działania SEO. Co warto wiedzieć o content marketingu?

Content marketing – czym jest?

Pasja pisania podjęła się omówienia tematu, jakim jest content marketing, który dla wielu osób pozostaje mało znanym pojęciem.

Definicja content marketingu, zaproponowana przez Content Marketing Institute brzmi:

Content Marketing to strategia, która oparta jest o tworzenie i dystrybucję wartościowych, istotnych i spójnych treści, które pozwalają pozyskiwać i utrzymać odpowiednio zdefiniowaną grupę docelową odbiorców. Content marketing to strategia, która ma przynieść wymierne korzyści instytucji, ją wykorzystującej.

Czy wiesz już, gdzie jest przysłowiowy haczyk? Content marketing to nie tworzenie treści, jakichkolwiek treści. To tworzenie wartościowych artykułów.

Content marketing – historia

W początkowym okresie tworzenia treści reklamowych w Internecie ważne było zawarcie w nich słów kluczowych oraz linków. Powstawały  teksty zwane dziś preclami – niskiej jakości teksty, których zadaniem było tylko i wyłącznie pozycjonowanie. Niestety, w takich miejscach zamiast wartościowej, użytecznej treści można było znaleźć bezsensownie tworzone treści, które zawierały jedynie połączenie setek(!) słów kluczowych. Dziś wiemy, że była to droga na skróty, która niestety nie poprowadzi za daleko, choć w tamtych czasach potrafiła przynieść korzyści.

Można powiedzieć, że na szczęście nie każda firma stawiała na pozycjonowanie. Nadal można było znaleźć w sieci treści wysokiej jakości a wszystko dzięki temu, że pewne instytucje nadal dbały o jakość. W tamtym momencie, jeszcze nie wiedzieli, że to ich klucz do sukcesu. Osiągnęli ogromne zyski w momencie, gdy algorytmy wyszukiwarek internetowych zostały zmienione i zaczęły zwracać uwagę nie tylko na słowa kluczowe, ale też na unikalną i użyteczną treść.

W krótkim czasie content marketing całkowicie zmienił swoją definicję – to już nie zwykła treść, lecz treść ekspercka, to już nie tylko sposób na wypozycjonowanie strony, ale też na zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Content marketing stale się rozwija

Grupa Robocza Content Marketing i Reklama Natywna, działająca przy IAB Polska, przeprowadziła badanie w zakresie prowadzenia działań content marketingowych. Z badania wynika jasno, że z narzędzi content marketingu korzysta ponad 80% polskich firm, przy czym 1/3 z nich nie posiada przygotowanej strategii działania.

Osoby biorące udział w ankiecie stawiają na dystrybucję informacji poprzez social media, stronę internetową firmy oraz e-mailing. Wyniki badania wskazują również najskuteczniejsze narzędzie content marketingu – ankietowani uważają, że są to artykuły eksperckie i informacyjne. Zaledwie 8% badanych zleca tworzenie treści na zewnątrz. Obiecujący jednak jest fakt, że aż 40% badanych zadeklarowało znaczny wzrost wydatków na ten cel.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.