18 lutego 2022

Copywriter, a robot. Czy roboty odbiorą pracę copywriterom?

Coraz więcej branż na świecie można już zautomatyzować. Zgodnie z szacunkami firmy McKinsey & Company 30% aktywności w 60% rodzajów branż może zostać wykonana przez roboty. Sztuczna inteligencja potrafi wiele. Czy copywriter powinien bać się robotów?

Roboty działają na podstawie sztucznej inteligencji, a ta z kolei jest tak dobra dzięki odpowiednio zaplanowanym algorytmom. Bez nich nie istnieje. Z roku na rok algorytmy są dopracowywane, czego efekty widoczne są w wielu branżach.

Coraz częściej praca ludzka zastępowana jest przez tę wykonywaną przez roboty. Nie tylko sprawdzają się w zakładach produkcyjnych, pracują nawet w kawiarniach, gdzie przygotowują kawy dla klientów. Pojawił się nawet pomysł wprowadzenia bezzałogowych samolotów pasażerskich – jest to ogromne wyzwanie, jednak jego twórcy twierdzą, że rozwiązanie to pozwoliłoby na zyskanie bezbłędnych samolotów. Na świecie stworzone zostały już maszyny, które w ciągu kilku sekund są w stanie przejrzeć bazę dokumentów cyfrowych i poprawnie odpowiedzieć na skomplikowane pytania.

Jedno jest pewne – roboty wykonują swoją pracę szybciej, dokładniej i przede wszystkim – są dla właścicieli przedsiębiorstw tańsze od pracowników. Jak się to ma do copywriterów? Czy copywriter ma się czego bać?

Copywriter, a sztuczna inteligencja

Wielu twierdzi, że sztuczna inteligencja nadchodzi wielkimi krokami i pytanie powinno brzmieć nie „czy”, tylko „kiedy” robot zastąpi pracę copywritera. Czy maszyna rzeczywiście będzie w stanie stworzyć angażującą i emocjonującą treść, która sprawi, że odbiorca wykona założoną akcję, a zawód copywriter odejdzie do lamusa?

Niewielu z nas wie, że takie maszyny już na świecie istnieją. Jedną z nich jest Persado, która zajmuje się tworzeniem contentu do kampanii reklamowych online. Wbrew pozorom i obawom maszyna radzi sobie na tyle dobrze, że niemożliwe jest wręcz odróżnienie tekstów napisanych przez nią od tych stworzonych przez copywritera. I w tym momencie pojawia się zaniepokojenie w oczach copywritera – są jednak roboty, które potrafią tworzyć tekst. Spójrzmy jednak na temat z innej strony.

Czy to rzeczywiście koniec pracy dla copywritera?

Systemy robotów wyposażone są we wszelkie możliwe mechanizmy umożliwiające im uczenie się i rozumienie języka. Nie mają one jednak najważniejszego elementu – ludzkiej perspektywy i doświadczenia, które jest niezbędne do tworzenia dobrych, angażujących treści.

Można więc rzec, że maszyny działają w tym obszarze na poziomie umysłu małego dziecka. Ponadto roboty musiałyby się stale rozwijać, by zrozumieć kontekst i konstrukcję proponowanych treści. Treści pełne przenośni, oksymoronów czy przejęzyczeń mogą okazać się zbyt trudne do zrozumienia przez sztuczną inteligencję, która dopiero uczy się pisać i edytować – owszem, byłaby w stanie stworzyć tekst, tylko czy byłby on odpowiedni? Oddawał sens, przekazywał emocje i zaangażował odbiorcę na tyle, by wykonał założoną przed copywritera akcję? To chyba jeszcze nie ten moment. Okazuje się więc, że nie tak szybko praca copywritera zostanie zastąpiona przez roboty.

Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę!



Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.

© 2024 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności