Jak napisać informację prasową?

To, co dla firmy jest ważne, u dziennikarzy nie wzbudza żadnego zainteresowania. Taka informacja prasowa trafia do puli 90% komunikatów prasowych, które nigdy nie zostały i z pewnością nie będą opublikowane. W tej szarej rzeczywistości jest jednak światło, czyli dobrze napisana informacja prasowa, ciekawa z punktu widzenia dziennikarza. 

Spis treści

Pisząc ją, trzeba myśleć nie, jak nasz klient, natomiast jak czytelnik, do którego następnie zostanie skierowany komunikat. Dziennikarz codziennie otrzymuje kilka, a nawet kilkanaście informacji prasowych od różnych firm, często o podobnej specyfice. Musi z nich wybrać te najciekawsze, które mają największą szansę na wzbudzenie zainteresowania jego czytelników. Dokonuje zatem pewnej selekcji, często żaden z otrzymanych danego dnia komunikatów nie pojawia się w mediach.

Zakładasz sklep internetowy z odzieżą męską i damską. Stanowią one największy odsetek e-sklepów, dlatego informacja o wejście na rynek nowej, podobnej do innych marki nie będzie niczym inspirującym dla dziennikarza. Jednak jeżeli już na wstępie udowodnisz, że Twoim produktem flagowym będzie coś, co jest rzadkością na polskim rynku, możesz liczyć na to, że informacja wzbudzi zainteresowanie, a nawet pojawi się w mediach.

Komunikat prasowy – łatwa metoda na zdobycie przychylności odbiorcy

Informacja prasowa jest najpopularniejszą formą utrzymania kontaktu z mediami. To kanał komunikacji z naszymi potencjalnymi klientami, jednak nie jest on otwarty dla każdego. PR-owcy i dziennikarze to zupełnie dwie inne osobowości, skrajnie różne, ale łączy ich jedno: dążą do pozyskania coraz większej ilości odbiorców – PR-owcy klientów dla konkretnej firmy, a dziennikarze czytelników. Prowadząc firmę, zapewne otrzymujesz oferty od dostawców produktów. Czy każdą z nich czytasz do końca? Z ilu skorzystałeś? Co miało wpływ na to, że podjąłeś z którymś z nich współpracę? Ty również dokonujesz selekcji, nie korzystasz ze wszystkiego, co oferują Ci potencjalni kontrahenci.

Dlaczego?

Ponieważ masz świadomość, że to się nie sprzeda, że Twój klient nie będzie takim produktem zainteresowany. Podobnie jest z dziennikarzami, oni również wiedzą, kim jest ich odbiorca i czego oczekuje. Może nie jest to właśnie to, co od Ciebie otrzymał? Może warto zmienić formę, styl i treść komunikatu prasowego?

Jak napisać notatkę prasową, którą chce się czytać?

„Którą chce się czytać” – to zbyt ogólnikowe pojęcie, dlatego rozwińmy temat, aby przekonać się, co to właściwie oznacza.

Informacja prasowa musi mieć taką formę, aby jej tytuł wyróżnił się spośród kilkunastu lub kilkudziesięciu innych, a pierwsze zdanie leadu (wstępu) skłoniło dziennikarza do zapoznania się z całością. Z pewnością nie jest to tekst sprzedażowy, dlatego zapominamy na chwilę o ogólnikach, a koncentrujemy się na faktach i konkretach.

Dziennikarz potrzebuje tylko takich informacji, jak: KTO, CO, GDZIE, KIEDY, DLACZEGO, JAK.

Tekst powinien zawierać coś nowego, mającego znaczenie dla potencjalnego czytelnika. Dobrze napisana informacja prasowa nie musi jednak donosić o czymś spektakularnym, ale tylko wtedy, kiedy potrafimy przekonać dziennikarza, że będzie ona ważna z punktu widzenia jego odbiorcy.

6 najważniejszych elementów informacji prasowej

  1. Atrakcyjny tytuł – od tego wszystko się zaczyna i musimy sprawić, aby na tym się nie kończyło. Tytuł jest zapowiedzią tego, o czym będzie informacja. To po jego przeczytaniu dziennikarz decyduje, czy chce się z nią zapoznać.
  2. Lead, czyli sedno sprawy – pierwsze zdanie powinno zawierać odpowiedzi na pytania: kto? co? gdzie? kiedy? jak? dlaczego? A jednocześnie w ciekawy sposób prezentować treść.
  3. Przekonujące rozwinięcie – to najbardziej rozbudowany fragment notatki prasowej, który jest rozwinięciem tego, co znalazło się w leadzie. Warto w nim przekonać czytelnika, dlaczego temat informacji prasowej jest ważny. Można również urozmaicić tekst cytatem autorytetu z danej dziedziny.
  4. Krótkie podsumowanie – 1-3 zdania na koniec to podkreślenie tego, co najważniejsze, co powinno zostać zapamiętane.
  5. Data – notatka prasowa musi być aktualna. Dla dziennikarza liczy się to, co tu i teraz.
  6. Dane kontaktowe – dziennikarz zainteresowany informacją prasową może zechcieć się z Tobą skontaktować. Koniecznie podajemy zawsze dane kontaktowe do osoby, która jest upoważniona i odpowiedzialna za kontakt z mediami.

Informacja prasowa może nieść ze sobą z naszego punktu widzenia ważną treść. To jednak nie zagwarantuje nam uwagi dziennikarza. Niezwykle istotny jest wybór redakcji, która oczekuje takich newsów, jakie Ty jesteś w stanie dostarczać. Warto przemyśleć również umieszczenie infografiki, która uatrakcyjni wygląd treści.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda dobrze napisana informacja prasowa lub notatka prasowa, to skontaktuj się z nami i zapytaj o portfolio.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.