23 maja 2022
To, co dla firmy jest ważne, u dziennikarzy nie wzbudza żadnego zainteresowania. Taka informacja prasowa trafia do puli 90% komunikatów prasowych, które nigdy nie zostały i z pewnością nie będą opublikowane. W tej szarej rzeczywistości jest jednak światło, czyli dobrze napisana informacja prasowa, ciekawa z punktu widzenia dziennikarza.
Spis treści
Pisząc ją, trzeba myśleć nie, jak nasz klient, natomiast jak czytelnik, do którego następnie zostanie skierowany komunikat. Dziennikarz codziennie otrzymuje kilka, a nawet kilkanaście informacji prasowych od różnych firm, często o podobnej specyfice. Musi z nich wybrać te najciekawsze, które mają największą szansę na wzbudzenie zainteresowania jego czytelników. Dokonuje zatem pewnej selekcji, często żaden z otrzymanych danego dnia komunikatów nie pojawia się w mediach.
Zakładasz sklep internetowy z odzieżą męską i damską. Stanowią one największy odsetek e-sklepów, dlatego informacja o wejście na rynek nowej, podobnej do innych marki nie będzie niczym inspirującym dla dziennikarza. Jednak jeżeli już na wstępie udowodnisz, że Twoim produktem flagowym będzie coś, co jest rzadkością na polskim rynku, możesz liczyć na to, że informacja wzbudzi zainteresowanie, a nawet pojawi się w mediach.
Informacja prasowa jest najpopularniejszą formą utrzymania kontaktu z mediami. To kanał komunikacji z naszymi potencjalnymi klientami, jednak nie jest on otwarty dla każdego. PR-owcy i dziennikarze to zupełnie dwie inne osobowości, skrajnie różne, ale łączy ich jedno: dążą do pozyskania coraz większej ilości odbiorców – PR-owcy klientów dla konkretnej firmy, a dziennikarze czytelników. Prowadząc firmę, zapewne otrzymujesz oferty od dostawców produktów. Czy każdą z nich czytasz do końca? Z ilu skorzystałeś? Co miało wpływ na to, że podjąłeś z którymś z nich współpracę? Ty również dokonujesz selekcji, nie korzystasz ze wszystkiego, co oferują Ci potencjalni kontrahenci.
Dlaczego?
Ponieważ masz świadomość, że to się nie sprzeda, że Twój klient nie będzie takim produktem zainteresowany. Podobnie jest z dziennikarzami, oni również wiedzą, kim jest ich odbiorca i czego oczekuje. Może nie jest to właśnie to, co od Ciebie otrzymał? Może warto zmienić formę, styl i treść komunikatu prasowego?
„Którą chce się czytać” – to zbyt ogólnikowe pojęcie, dlatego rozwińmy temat, aby przekonać się, co to właściwie oznacza.
Informacja prasowa musi mieć taką formę, aby jej tytuł wyróżnił się spośród kilkunastu lub kilkudziesięciu innych, a pierwsze zdanie leadu (wstępu) skłoniło dziennikarza do zapoznania się z całością. Z pewnością nie jest to tekst sprzedażowy, dlatego zapominamy na chwilę o ogólnikach, a koncentrujemy się na faktach i konkretach.
Dziennikarz potrzebuje tylko takich informacji, jak: KTO, CO, GDZIE, KIEDY, DLACZEGO, JAK.
Tekst powinien zawierać coś nowego, mającego znaczenie dla potencjalnego czytelnika. Dobrze napisana informacja prasowa nie musi jednak donosić o czymś spektakularnym, ale tylko wtedy, kiedy potrafimy przekonać dziennikarza, że będzie ona ważna z punktu widzenia jego odbiorcy.
Informacja prasowa może nieść ze sobą z naszego punktu widzenia ważną treść. To jednak nie zagwarantuje nam uwagi dziennikarza. Niezwykle istotny jest wybór redakcji, która oczekuje takich newsów, jakie Ty jesteś w stanie dostarczać. Warto przemyśleć również umieszczenie infografiki, która uatrakcyjni wygląd treści.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda dobrze napisana informacja prasowa lub notatka prasowa, to skontaktuj się z nami i zapytaj o portfolio.
Chcesz nawiązać współpracę?
Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę!
© 2023 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności