Jak pisać unikalne opisy produktów, które są do siebie podobne?


Tworzenie opisów produktów z pozoru wydaje się być łatwym i przyjemnym zadaniem. Jednak co zrobić, gdy mamy do napisania kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt opisów produktów, które np. różnią się tylko kolorem czy rozmiarem, przy zaznaczeniu, że poszczególne treści mają się różnić? Przy pierwszych pięciu, siedmiu, w porywach do dziesięciu tekstów, nie jest źle – schody mogą zacząć się jednak później. Brak pomysłów, coraz mniej niewykorzystanych jeszcze słów, wrażenie „lania wody”, to tylko niektóre przeszkody, które musi pokonać twórca. Jak zatem pisać unikalne opisy produktów?

jak pisać unikalne opisy produktów

Powielanie treści – Twój największy wróg

Duplicate content, czyli po prostu skopiowana treść, to zmora nie tylko copywriterów, ale i zleceniodawców. Zjawisko to dzieli się na dwa rodzaje: złośliwe i niezłośliwe. Niezłośliwy duplicate content to nieumyślne powielanie treści – napisanie tekstu bardzo podobnego do istniejącego lecz bez kopiowania go z innego źródła.

Złośliwy opis natomiast jest zlepkiem zdań, akapitów, a niekiedy całym tekstem pobranym z jednej lub wielu istniejących już treści. Jest to, inaczej mówiąc, kradzież czyjegoś dzieła. Dla osób, które nie kopiują wątków z innych stron, ale piszą, np. opisy produktów zmieniając jedynie jedną jego cechę (kolor, rozmiar, cena), a resztę tekstu pozostawiają bez zmian, mamy niestety złe wieści. Takie działanie to również duplicate content, tylko że wewnętrzny. Mimo to, iż nie można nazwać takiej czynności kradzieżą, to jednak roboty Google mogą nie uznać takich opisów, a tym samym je zablokować lub obniżyć ich ranking w wynikach wyszukiwania. Tego typu zjawisko to duplikacja wewnętrzna, dochodzi do tzw. kanibalizacji treści, przez co content wewnątrz witryny zaczyna ze sobą rywalizować.

Wszystkie publikowane teksty, w tym również opisy podobnych produktów, powinny być zatem unikatowe. W przypadku jednego produktu, który różni się specyfikacją, mamy np. do wyboru 8 wersji kolorystycznych, nie ma konieczności pisać 8 opisów, a tym samym płacić 8 razy więcej. Wystarczy stworzyć jeden opis pod warunkiem, że e-sklep będzie pozwalał w ramach wystawionego produktu na zmianę kolorów. Co innego, jak takiej możliwości nie ma.

Jak tworzyć unikatowe opisy podobnych produktów?

Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Jednak ten, kto ją zrozumie i nauczy się wcielać w życie, będzie miał znacznie ułatwioną pracę. Sposobów na napisanie różniących się od siebie opisów podobnych produktów jest kilka, oto one:

  • synonimizacja – to nic innego jak wykorzystanie synonimów dla wyrazów występujących w innym opisie.

Przykład: wazony różniące się jedynie kolorem – czerwony, czarny, niebieski.

„Ten wyjątkowy czerwony wazon znakomicie ożywi każde wnętrze”,

„Ten unikatowy czarny wazon doskonale wyróżni się w każdym pomieszczeniu”,

„Ten nietuzinkowy niebieski wazon wzmocni charakter każdego pokoju”;

  • przeredagowanie treści – przebudowanie istniejącego już opisu poprzez, np. zmianę szyku zdania i dodanie/zmianę kilku słów.

Przykład: koszulki różniące się jedynie rozmiarem – M, L, XL.

„Nasz sklep oferuje koszulkę w rozmiarze M, która będzie służyła Ci przez bardzo długi czas”,

„Koszulkę w rozmiarze L oferowaną w naszym sklepie będziesz mógł bardzo długo używać”,

„Koszulka – rozmiar XL dostępna w naszym sklepie posłuży Ci przez długi okres”;

  • zróżnicowana konfiguracja zdań – pojedyncze zdania mogą się powtarzać w kilku opisach, jednak w innych miejscach.

Przykład: pościel różniąca się wzorem – w gwiazdki, w serca i w kwiaty.

„Pościel w gwiazdki została wykonana z wysokogatunkowej bawełny. Jest delikatna w dotyku, ciepła i zapewnia komfortowy sen. Wysoka jakość to gwarancja trwałości oraz odporności koloru na blaknięcie”.

„Pościel w serca – 100% bawełny to wysokiej jakości produkt pochodzący od cenionego producenta. Dbałość o szczegóły wykonania przekłada się na jej estetykę. Jest delikatna w dotyku, ciepła i zapewnia komfortowy sen.

„Bawełniana pościel w kwiaty została wykonana ze stuprocentowej bawełny wysokogatunkowej. Wysoka jakość to gwarancja trwałości oraz odporności koloru na blaknięcie. Oferowana przez nas pościel została uszyta z dbałością o najmniejszy szczegół, wyróżnia się estetyką wykończenia”.

Unikalne opisy produktów a SEO

Dobrze stworzone, unikalne opisy podobnych produktów mają duży wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Wysokiej jakości treść jest z jednym z ważniejszych czynników rankingowych dla Google, zatem tworząc unikatowe treści przestaje mieć znaczenie to, że są to opisy produktów podobnych do siebie, natomiast zwiększa się ich wartość „w oczach” algorytmów Google. Dodawanie wartościowych, niepowielanych treści stanowi również duży plus z perspektywy klienta, gdyż nie tylko budują pozytywny wizerunek sklepu, ale i zachęcają do zainteresowania jego ofertą, która różni się od propozycji konkurencji.


Informacje o autorze wpisu:

Darek

Darek

Założyciel i copywriter strony Pasja Pisania.pl

Nadal dużo pisze, ale też koordynuje pracę zespołu, dbając tym samym o wzorowe relacje z klientami. Nie straszne mu ASAPy i deadline’y. Chętnie dzieli się wiedzą oraz doradza klientom. Lubi pisać, pracując w edytorze tekstu czuje się jak przysłowiowa ryba w wodzie. Działając jako freelancer wykonywał zlecenia dla największych firm w Polsce, obecnie robi to wspólnie ze swoim zespołem. Nieustannie otwarty na współpracę z mniejszymi przedsiębiorcami. Prywatnie miłośnik dobrej kawy, pizzy oraz piłki nożnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *