Jak pisać dobre teksty na stronę internetową? 5 wskazówek

Zbudowałeś swoją stronę internetową? Fantastycznie – teraz najwyższa pora wypełnić ją treścią. Jeśli chcesz zrozumieć od podstaw, jak powinny wyglądać teksty na stronę, i co zrobić, żeby Twoje treści odpowiednio konwertowały – ten poradnik jest dla Ciebie.

Teksty na stronę internetową – co musisz o nich wiedzieć?

Dobrze napisany content pozwoli:

  • przyciągnąć właściwe grono odbiorców,
  • wydłużyć czas pozostania na stronie,
  • zbudować wizerunek marki,
  • przeprowadzić użytkownika przez cały proces zakupowy,
  • dostarczyć potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji,
  • zbudować zaufanie.

Poznaj swoje środowisko

Współcześnie konkurencja w sieci jest na tyle wysoka, że przeciętny tekst się nie obroni – musisz stworzyć coś, co rzeczywiście wyróżni się na tle konkurencji. Copywriting, dzięki któremu powstają teksty na stronę internetową, jest jednym z narzędzi, które mają służyć budowaniu zaangażowania użytkownika i zatrzymaniu go na dłużej na Twojej stronie, co w rezultacie powinno skutkować konwersją (najczęściej zakupem produktów czy usługi). Twarda sprzedaż i puste hasła reklamowe już nie sprzedają – czas sięgnąć po nowoczesne metody nakierowane na użytkownika.

Musisz też zrozumieć, że to, w jaki sposób ludzie czytają dziś teksty w sieci, znacząco odbiega od tego, jak wyglądało to kilka, kilkanaście lat temu. Informacji jest tak wiele, że użytkownik musi przyjmować je wybiórczo, aby zwyczajnie nie oszaleć – dlatego jeśli chcesz, żeby to właśnie Twój tekst był tym, który go zatrzyma, skorzystaj z poniższych wskazówek.

Jak pisać teksty na stronę, by konwertowały?

  1. Znajdź grupę odbiorców

Określenie tego, do kogo pisze się teksty na stronę, jest absolutną podstawą. W końcu tekst nie ma dotrzeć do osoby B, jeżeli Twoja oferta jest kierowana do osoby A, a stylem podniosłym nie trafisz do młodzieżowego grona odbiorców i na odwrót – nie wykreujesz produktu luksusowego dla osób 40+ pisząc slangiem pokolenia Z. Musisz jednak iść krok dalej niż zwykło się mówić – określenie demografii grupy docelowej to dopiero etap tworzenia tekstów na stronę internetową.

  1. Oceń potrzeby – swoje i odbiorców

Określ dokładnie, do kogo kierujesz ofertę. Jeśli już wiesz, że chcesz pisać do użytkownika A, poznaj jego potrzeby, oczekiwania, pragnienia i wyzwania – co lubi, a czego nie? Co go frustruje? Jak możesz mu pomóc pokonać ograniczenia? Istotne są nawet takie cechy charakterystyczne jak rutyna czy zwyczaje zakupowe. W ocenie potrzeb klientów pomoże Ci stworzenie ich persony. Musisz także dobrze zrozumieć, po co ty sam tworzysz teksty: chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, sprzedać konkretny produkt, poprawić sprzedaż i poziomy konwersji? Wypracuj konkretną strategię i taki styl komunikacji, który pozwoli Ci osiągnąć zamierzone cele.

  1. Dbaj o ilość, jakość i formę treści

Jeśli chodzi o formę, nagłówki oraz tytuły są istotne zarówno pod kątem SEO, jak i pod kątem content marketingu – dzięki nim zainteresujesz użytkownika, który skanuje tekst wzrokiem, oraz pokażesz wyraźnie robotom Google, co znajdą na danej podstronie. Oprócz tego pamiętaj, by wystarczająca ilość treści znalazła się na każdej podstronie – opisach kategorii, produktów czy usług.

  1. Pamiętaj, że korzyści ≠ zalety

Dużo mówi się o języku korzyści, ale marketerzy oraz copywriterzy często mylą korzyści z zaletami. A to, czy użytkownik uzna, że dany produkt jest mu potrzebny, albo konkretna usługa spełnia jego wymagania, bardzo mocno zależy od tego rozróżnienia. Widzisz różnicę pomiędzy “najlepszą ziemią do roślin na rynku” a “przepuszczalną ziemią do roślin, dzięki której unikniesz chorób grzybiczych”?

  1. Optymalizuj pod SEO

Pamiętaj, że aby Twoje teksty na stronę internetową wyświetlały się w wynikach wyszukiwania, muszą być zoptymalizowane pod kątem SEO. Więcej o tym, jak pisać teksty SEO, pisaliśmy już na blogu.

Odpowiednie przygotowanie do napisania artykułów, stworzenie “szkieletu” tekstu, nakreślenie planu, research, to bardzo ważne elementy pisania tekstów na stronę internetową. Sukces dobrze napisanego artykułu ma swoje podstawy w tym, co się działo zanim copywriter otworzył program do pisania tekstów.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.