Atrakcyjne i przekazujące kluczowe informacje treści stanowią podporę dla praktycznie każdej firmy, działającej w Internecie. Nie inaczej jest w przypadku content marketingu w branży motoryzacyjnej. Odpowiedni przekaz reklamowy, będący jednocześnie subtelną promocją marki, to strategia prowadząca nie tylko do poszerzenia grona klientów, ale również zbudowania z nimi stałej relacji. Jak powinien wyglądać doskonale przygotowany content marketing dla branży moto?
Opracowanie strategii contentu w branży motoryzacyjnej
Zaplanowanie konkretnych działań i stworzenie zarysu grupy docelowej, do której ma trafić nasz przekaz, to pierwsza czynność, jaką należy zrobić podczas opracowywania strategii content marketingu w branży motoryzacyjnej. Musimy również określić cele kampanii oraz kanały dystrybucji treści. Nie ma jednej, skutecznej strategii – różnice są spowodowane przede wszystkim rodzajem działalności (usługowa, handlowa, produkcyjna) oraz samą formą dystrybucji treści (blog, portale ogłoszeniowe, social media, mailing). Niezależnie od sposobu przekazania tematyki, liczy się jej zawartość. Nieocenioną pomocą podczas tworzenia content marketingu dla branży moto jest zasada AIDA. Polega ona na stosowaniu się do tych konkretnych wytycznych:
- A – Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi klienta do produktu/usługi;
- I – Interest (zainteresowanie) – zaciekawienie klienta właściwościami produktu/usługi;
- D – Desire (pożądanie) – przekonanie klienta, że produkt lub usługa zaspokaja jego potrzeby;
- A – Action (działanie) – zachęcenie klienta do działania, np. zakupienia tego produktu.
Potencjalni klienci, czytający w ten sposób przygotowany tekst, nie tylko dowiedzą się wszystkiego na temat opisywanego produktu lub usługi, ale też uzyskają wszystkie odpowiedzi na pojawiające się w myślach pytania. Przede wszystkim najistotniejsze jest to, by przekonali się, że potrzebują tego, o czym właśnie czytają, lecz by nie czuli, że zostało im to narzucone.
Dostosowanie treści do aktualnej sytuacji na rynku
Branża motoryzacyjna jest bardzo dynamiczna, zatem trzeba być na bieżąco, by przekazywać wiarygodne treści. Nieaktualne raporty lub oferty niedostosowane do potrzeb rynku w danym czasie, nie przyniosą żadnych wartości, czyli nie trafią do potencjalnych nabywców. W panującej obecnie sytuacji na świecie związanej z pandemią Covid-19, rynek motoryzacyjny odnotowuje spore spadki. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że całkowity spadek rejestracji nowych samochodów od chwili rozpoczęcia kryzysu przekroczył próg 41%. Spadek ten jest widoczny zarówno w kategorii klientów flotowych, jak również indywidualnych. Warto uwzględnić takie dane podczas tworzenia strategii contentu dla branży samochodowej. SAMAR zaznacza jednak, że nie wszystkie marki pojazdów odnotowują tak ogromne straty, należy zatem wnikliwie prześledzić dane i statystyki podczas tworzenia treści ofertowych. Warto zaznaczyć w tym miejscu, że informacje zamieszczane w contencie branży moto muszą być wiarygodne i możliwe do sprawdzenia – wskazane jest podanie źródła.
SEO podporą dla strategii contentu w branży moto
Pozycjonowanie pełni kluczową rolę w widoczności witryny w sieci, a tym samym w trafieniu do szerszej grupy odbiorców. Precyzyjnie dobrane frazy kluczowe powiązane z motoryzacją pozwalają stronie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, co prowadzi do wzrostu zainteresowania ofertą. Podobnie jest w przypadku optymalizacji nagłówków, znaczników title i meta tagów, linkowania wewnętrznego i zwiększenia prędkości ładowania strony. Te wszystkie techniczne działania znacznie wpływają na wybicie się w wyszukiwarce i pozostawienie w tyle konkurencji. Zabiegi łączące SEO i content marketing w branży samochodowej są nieco czasochłonne i często wymagają pomocy specjalistów z danej dziedziny, jednak umiejętne ich zastosowanie przynosi długotrwałe efekty.
Content marketing w branży motoryzacyjnej a grafika
Dodatkowy ruch na stronie można uzyskać również dzięki wyszukiwarce grafik Google. Branża motoryzacyjna opiera się głównie na zdjęciach, zatem zastosowanie contentu graficznego nie powinno stanowić żadnego problemu. Ważne jest jednak, by dodawane do serwisu zdjęcia były nie tylko dobrej jakości, ale muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Nazwa pliku (zdjęcia, grafiki, infografiki, wykres, gifu, filmu) jest widoczna w Internecie i Google ją „czyta” i pozycjonuje. Dlatego istotne jest to, by nazwa ta zawierała słowa kluczowe, gdyż to pomoże umiejscowić plik wyżej w wynikach w wyszukiwarce grafik. Jednocześnie powinna być prosta i konkretna, nie za długa i w miarę możliwości – unikatowa. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie po jakich słowach kluczowych trafiają na stronę klienci, to znacznie uprości znalezienie odpowiedniego nazewnictwa.
Jak finalnie powinien wyglądać dobrze przygotowany content marketing w branży motoryzacyjnej?
Wiemy już, że istotne jest opieranie się na wytycznych zasady AIDA, uwzględnianie aktualnych danych rynkowych, zastosowanie zasad SEO oraz contentu graficznego. Pozostaje jednak pytanie, jak stworzyć treść, która będzie odpowiadała oczekiwaniom czytelnika. W tym przypadku należy mieć na uwadze rodzaj tworzonego tekstu i dostosowywanie treści pod jego specyfikę i cel przekazu. Poniżej przedstawiamy wskazówki, które powinny być wzięte pod uwagę podczas formułowania konkretnej treści:
- opis produktu lub usługi na portale ogłoszeniowe/aukcyjne – tego typu tekst nie powinien być zbyt długi i za bardzo ubarwiony. Klient oczekuje w tym przypadku konkretów – specyfikacji produktu, wyszczególnienia najlepszych rozwiązań, dodatkowych korzyści, które mają pomóc mu podjąć decyzję o zakupie czy skorzystaniu z usługi;
- wpis blogowy lub poradnikowy – to treść, która w niewielkim stopniu opowiada o konkretnym produkcie lub usłudze, bardziej ma na celu dokładne wytłumaczenie zasad działania, odniesienie do praktycznego użycia. Taki tekst ma za zadanie przybliżyć potencjalnego klienta do firmy, zaciekawić i odpowiedzieć na jego potrzeby;
- newsletter i post w social mediach – to krótkie, chwytliwe teksty zachęcające do skorzystania z usługi, promujące jakiś produkt lub zachęcające do zapoznania się z pełną ofertą firmy. Poza samą treścią, powinny zawierać przyciągające wzrok grafiki lub zdjęcia, a także link lub odnośnik do bardziej szczegółowej treści.
Na koniec warto wspomnieć, że wszelkiego rodzaju treści tworzące wartościowy content marketing w branży motoryzacyjnej, powinny być unikatowe i poprawne językowo. Błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne oraz skopiowane lub powielone treści odrzucą wnikliwego czytelnika, a tym samym zniechęcą go do skorzystania z usług firmy. Użycie słów kluczowych i dostosowanie tekstu do zasad SEO również przyniesie wymierne korzyści. Treści widziane przez algorytmy Google zwiększają pozycję firmy w wyszukiwarce, co przekłada się na wzrost liczby odwiedzających stronę, czyli potencjalnych klientów.
Warto też wiedzieć jak wygląda content marketing w branży wnętrzarskiej.