Każdego miesiąca content marketing przybiera na sile. Można powiedzieć, że jest coraz bardziej doceniany przez marketerów i stanowi ważne uzupełnienie tradycyjnej reklamy. Eksperci zaznaczają, że content marketing odgrywa kluczową rolę także w branży wnętrzarskiej – to wyjątkowy obszar, który wymaga od klienta podjęcia decyzji w oparciu o wiele źródeł i bodźców. Które rodzaje treści są doceniane, a które pozwalają przynieść najlepsze efekt?
Raport za 2019 – content marketing w branży wnętrzarskiej
Już na wstępie warto zauważyć, że content marketing w branży wnętrzarskiej jest powszechny. Na podstawie badania Content marketing w branży wnętrzarskiej. Trendy 2019 zorganizowanym przez Sferę Group szacuje się, że aż 90% firm wykorzystuje narzędzia marketingu treści. Dużo bardziej zaskakujący jest jednak fakt, że aż 1/3 z nich nie analizuje efektów, jakie przynoszą podejmowane działania i jak przekładają się na rozrost firmy. Warto zaznaczyć, że w badaniu wzięli udział producenci różnych artykułów: zarówno oświetlenia, stolarki, jak i armatury sanitarnej i wielu innych. Czy oznacza to, że content marketing w tym wypadku odpowiada jedynie za efekty wizualne?
Branża wnętrzarska – obraz czy słowo?
Branża wnętrzarska jest dość specyficzna – najprostszą i najszybszą drogą dotarcia z produktem do klienta jest obraz. Odpowiednie zaprezentowanie go w aranżacji wnętrz sprawia, że klient oczami wyobraźni widzi jego zastosowanie we własnych czterech kątach, ale też jego zalety. Kluczową rolę w tym przekazie odgrywa oprawa i kontekst. Z uwagi na fakt, iż w tym przypadku obraz jest ważniejszych niż słowo, dużo częściej marki komunikują się z klientami za pomocą mediów społecznościowych takich jak Instagram niż Facebook. Wybrany kanał komunikacji pozwala przynieść jeszcze lepsze efekty, jeśli do wykorzystania produktu zachęci ktoś znany w sieci i przedstawi jego wiarygodną rekomendację. W tej roli świetnie sprawdzają się blogerzy i influencerzy. Dbają nie tylko o miarodajne zaprezentowanie zalet produktu, ale też przedstawiają go za pomocą ciekawej fotorelacji lub zdjęć.
Problemy branży wnętrzarskiej
Warto również zwrócić uwagę na planowanie i rozliczanie działań content marketingowych przez firmy działające w branży wnętrzarskiej. Z przeprowadzonych badań wynika, że prawie 60% firm powierza pełnienie tych obowiązków specjalistom ze swojej organizacji. Nie byłoby to złe, gdyby ich działania były właściwe. Tu pojawia się główny problem zwany strategią contentową. Okazuje się, że tylko 18% badanych deklaruje, że ma spisany wspomniany dokument. Teraz wszystko wydaje się być jasne – brak dokumentu, a tym samym opisanych sposobów mierzenia efektywności prowadzonych działań sprawia, że rozliczenia nie tylko nie są powszechne, ale są niezwykle rzadko wykonywane.
W tym kontekście zaskakujący może być również fakt, że pomimo braku potwierdzenia skuteczności działań, ponad połowa badanych planowała zwiększyć budżet na marketing treści – oznacza to, że wierzą w jego pozytywny wpływ.
Jak zadbać o content marketing dla branży wnętrzarskiej?
Content marketing w branży wnętrzarskiej warto przede wszystkim oprzeć na opisach produktów oraz artykułach poradnikowych publikowanych na blogu marki. Przed stworzeniem konkretnych treści warto przeanalizować oczekiwania klienta. Powinny one dostarczać niezbędne dane ułatwiające podjęcie decyzji, ale też poznanie np. parametrów technicznych. Istotne jest także zwrócenie uwagi na cechy niewidoczne na pierwszy rzut oka, aczkolwiek kluczowe dla produktu. Branża wnętrzarska jest dość specyficzna, gdyż oferuje szereg różnych artykułów, których zdjęcia nie przedstawią nigdy pełnych możliwości ich wykorzystania. Tu kluczową rolę odgrywa unikalny opis produktu, który dostarczy Klientowi wszystkie dane, wyjaśni wątpliwości, ale też potwierdzi, że ma on do czynienia z fachowcami. Warto wspomnieć, że dobrze zbudowane treści nie tylko ułatwiają podjęcie decyzji, ale też nie rzadko niezdecydowanym potwierdzają, że dany produkt jest dla nich niezbędny.
Ważnym elementem content marketingu dla branży wnętrzarskiej jest także firmowy blog. W przypadku branży wnętrzarskiej tematyka artykułów powinna być związana głównie z urządzaniem wnętrz. Treści mogą nie tylko prezentować dostępne rozwiązania, ale też podpowiadać, jak je odpowiednio dopasować do indywidualnych sytuacji. Tak przygotowane publikacje w delikatny sposób promują oferowane artykuły, ale też jednocześnie pozwalają budować więź z potencjalnym klientem. Warto wspomnieć, że tego rodzaju poradniki są doceniane przez algorytmy Google. Aby jednak przyniosły zamierzone efekty powinny być stworzone nie tylko przez osobę znającą temat i mającą lekkie piór, ale też znającą zasady SEO, w tym ideę Topical Authority. Firmy takie jak nasza dostarczają klientom angażujące, zoptymalizowane i co ważne – niekopiowane treści, które przynoszą szereg korzyści, zwłaszcza w tak trudnych czasach, jak panująca obecnie pandemia koronawirusa.