Obecnie wielu przedsiębiorców dostrzega potrzebę pisania treści do Internetu. Ta potrzeba nieodłącznie związana jest z koniecznością znalezienia dobrego copywritera. To natomiast rodzi kolejne pytanie: copywriter na etat lub zlecenie zatrudniony w strukturach firmy czy copywriter zdalnie?
Spis treści:
- Zarobki copywriterów w Polsce – copywriter zdalnie i na etat
- Copywriter pracujący na etacie u kogoś
- Co jest tańsze: pracownik na etacie, czy copywriter zdalnie?
- Koszty zatrudnienia copywritera
- Współpraca z agencją copywriterską
- Copywriter zdalnie – ceny i terminy przy zleceniu usług na zewnątrz
- Jeden haczyk w zatrudnieniu copywritera na stałe
- Dlaczego współpraca z agencją copywriterską się opłaca?
Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje zarówno mocne, jak i słabe strony. W tym artykule postaram się zobrazować jedno i drugie rozwiązanie – tak, aby czytający w jak najbardziej właściwy sposób mógł podjąć decyzję, która będzie idealna dla jego przedsiębiorstwa.
Zarobki copywriterów w Polsce – copywriter zdalnie i na etat
W lipcu 2018 roku jeden z branżowych portali przeprowadził badanie na temat zarobków copywriterów w Polsce. Badanie jest obiektywne, informacje pochodziły od samych copywriterów, a zebrane dane pochodzą od prawie 200 osób pracujących, jako osoby zajmujące się tworzeniem treści i jej obróbką.
Mediana, czyli wartość środkowa zarobków copywritera w Polsce, wynosi 3450 PLN (dane: lipiec 2018). Dziś, wraz ze wzrostem płac i inflacją, można założyć, że to wynagrodzenie jest nieco wyższe i wynosi 10% więcej. W tym przypadku będzie to 3795 PLN. To oczywiście mediana, ponieważ inne zarobki ma młoda osoba stawiająca pierwsze kroki w zawodzie, a zupełnie inne doświadczony senior copywriter – ten, pracując nawet na czyjś rachunek, może inkasować co miesiąc nawet 11 000 PLN. Są to zatem ogólne dane, bardziej miarodajne będą konkrety.
Copywriter pracujący na etacie u kogoś
Copywriter pracujący na etacie u kogoś może liczyć dziś na zarobki ok. 4400 PLN netto. Jeden z portali – Whitepress – podawał kwotę o 10% mniejszą, ale było to w połowie 2018 roku. Pojawiły się się też odpowiedzi skrajnie wysokie, oscylujące wokół 19 000 PLN netto, ale trzeba brać na nie poprawkę lub traktować jako odchylenie od normy.
Dla pracodawcy pensja 4400 PLN netto oznacza realny koszt wyższy o prawie 3000 PLN co miesiąc.
Henry Ford powiedział, że przedsiębiorca powinien dążyć do maksymalizacji wydajności przy jednoczesnym realizowaniu zadań jak najniższym kosztem. Niby to stary frazes, ale jednak dalej aktualny.
Rozmawiam z wieloma klientami – przedsiębiorcami. Ich opowieści to doskonały sposób na przedstawienie punktu widzenia ludzi, którzy pracują na własny rachunek, zatrudniają innych i dążą do maksymalizacji zysków, uważnie oglądając każdą złotówkę.
Z tych rozmów wyłania się obraz ludzi, którzy dostrzegają potrzebę pisania tekstów, przynajmniej w jakimś stopniu rozumieją moc generowania contentu, ale również są powściągliwie nastawieni do stworzenia stanowiska pracy dla stosunkowo nowej profesji – dla osoby, która będzie się w przedsiębiorstwie zajmować pisaniem treści na serwisy marki. Dodatkowo, wolą wstrzymać się z zatrudnieniem w czasach niepewnych, tj. w okresie pandemii oraz kryzysu nią spowodowanego.
Czy pensja 4400,00 PLN netto dla copywritera jest w porządku z punktu widzenia pracodawcy?
Tutaj najwłaściwsza odpowiedź brzmi: to zależy. Jednak dogłębniejsza analiza może nam dać odpowiedź na postawione pytanie.
Dlaczego taka pensja jest w porządku?
1. pracownik jest na miejscu, wiąże się to z większą kontrolą, szef ma go zawsze “na oku”. W każdej chwili jesteśmy w stanie określić, czy pracownik faktycznie pracuje, czy może “przewija” Facebooka na komputerze albo gra w jakąś grę na swoim telefonie.
2. to koszt 27,50 PLN netto za 1h pracę. Dobry copywriter w godzinę pracy jest w stanie napisać około 5000 znaków ze spacjami. Wychodzi zatem ok. 5,50 PLN za 1000 znaków ze spacjami. To tanio. Wyspecjalizowane agencje za 1000 znaków ze spacjami liczą sobie 4 razy więcej, a nawet jeszcze drożej.
3. stały kontakt – gdy dzieje się coś, co wymaga komunikacji, to taka osoba jest po prostu obok nas. Jego wiedzę mamy na wyciągnięcie ręki. Coś trzeba poprawić – może to być zrobione natychmiast. Nie ma potrzeby pisania maila, czekania na odpowiedź, określania terminów. Pracownik pracuje tylko dla nas.
Jak zawsze jest jakieś “ale”, ponieważ….:
ad 1. skończyły się już czasy pilnowania pracownika. Z niewolnika nie ma pracownika, kontrolowany pracownik nie będzie pracował wydajniej, efektywność pracy zespołu zwiększa się innymi sposobami niż kontrolą. Dodatkowo pandemia pokazała nam, że nawet branże, które wydawały nam się nierealne do świadczenia pracy zdalnej, takową zaczęły świadczyć. W przypadku copywritingu dla większości jest to od zawsze profesja kojarzona z pracą zdalną.
ad 2. 5,50 PLN za 1000 zzs to dla pracodawcy kusząca stawka. Nie każdy copywriter jednak jest w stanie mieć takie moce przerobowe, poza tym nie o tempo, lecz o jakość tutaj chodzi. Lepiej pisać jakąś treść 3 razy dłużej, ale jeśli wygeneruje ona niezbędny ruch, to dla marki będzie to znacznie bardziej korzystne.
ad 3. To już trochę archaizm. Żyjemy w czasach nielimitowanych rozmów telefonicznych, komunikatorów internetowych, platform typu Zoom umożliwiających komunikację wraz z udostępnianiem ekranu. Stały kontakt może być również w wersji “online” i dynamika zmian jest bardzo wyraźna. Jeszcze w 2005 roku praca w biurze była obowiązkowa, w latach 2005-2012 liczba osób pracujących zdalnie wzrosła aż o 79%, być może w 2030 roku więcej niż 50% pracowników będzie pracować zdalnie.
Co jest tańsze: pracownik na etacie, czy copywriter zdalnie?
Co zatem jest tańszym rozwiązaniem: zatrudnienie copywritera na etat czy znalezienie copywritera w sieci i zlecenie mu usług?
Jak wyżej już podałem mediana zarobków copywritera to około 4400 PLN netto. Warto powiedzieć jeszcze raz, że jest to pewne uproszczenie, bo czynników determinujących stawkę jest kilka:
1. doświadczenie pracownika – copywriter z ponad 10-letnim doświadczeniem, a osoba stawiająca pierwsze kroki w zawodzie, to przepaść pomiędzy znajomością branży, jak i oczekiwaniami finansowymi,
2. branża w jakiej będzie pracował copywriter – tutaj różnica może być również spora. Inne zarobki otrzyma copywriter w firmie IT, która szuka osoby do pisania treści w języku angielskim, natomiast inne młoda osoba w niewielkim sklepie internetowym, której praca będzie polegać na tworzeniu opisów produktów,
3. miejsce świadczenia pracy – tzw. mapy wynagrodzeń pokazują dysproporcje w zarobkach pracowników etatowych w Polsce w poszczególnych województwach i miastach. Droższe będzie utrzymanie copywritera od IT w Gdańsku, a tańsze w małym sklepie internetowym z akcesoriami dla zwierząt z lokalizacją w małej miejscowości.
4. forma zatrudnienia – tutaj sprawa jest jasna. Mamy do wyboru umowę o pracę lub którąś z umów cywilnoprawnych. Dość rzadko zdarza się zatrudnienia pracownika do pracy w pełnym wymiarze godzin w formie B2B. Tego typu rozwiązania są praktykowane chociażby w IT, a nie w copywritingu. Każdy rodzaj umowy, to różne dodatkowe koszty, w przypadku mediany 4400,00 PLN netto to nawet 3000 PLN więcej co miesiąc. Daje to dodatkowe 36 000 PLN w skali roku.
Nawet jeśli zatrudnisz pracownika na umowę zlecenie w kwocie 2500,00 PLN netto, to i tak finalnie wydasz co miesiąc niemal 4000 PLN.
Koszty zatrudnienia copywritera
Nawet jeśli uda nam się zatrudnić copywritera po stawce satysfakcjonującej obydwie strony, to i tak lista kosztów na tym się nie kończy. Z kosztów z zasady oczywistych dla pracodawcy mamy jeszcze:
- opłaty za biuro,
- koszty mediów,
- koszty potrzebne do umożliwienia pracy, jak komputer, biurko, krzesło i inne,
- czasami dodatkowe koszty typu karta Multisport, Luxmed,
- koszty urlopu i świadczeń chorobowych. Sam urlop to jeden miesiąc wolnego w roku, za który musisz zapłacić. Średni wydatek to jakieś 350-500 PLN miesięcznie.
Należy również uwzględnić koszty, które dla pracodawcy mogą okazać się nieoczywiste, a są konieczne do prawidłowej pracy copywritera zatrudnionego wewnątrz organizacji:
- szkolenia branżowe. Owszem, można znaleźć darmowe webinary, które są wartościowe, często jednak konieczne są specjalistyczne szkolenia, których koszt wynosi nawet 800-1000 PLN za jeden, 8-godzinny dzień szkoleniowy na pracownika,
- konferencje branżowe. Tych w branży marketingowej jest sporo. Zazwyczaj są to 1-dniowe wydarzenia, lecz zdarzają się też 3-dniowe, a ich koszt wynosi od około 300 PLN do nawet 2000 PLN za uczestnika.
- dostęp do narzędzi, które pomogą zaplanować content. Ten wydatek jest niezbędny i nie należy do najtańszych. Koszt jednego narzędzia to około 100 PLN miesięcznie. Do sprawnego tworzenia contentu, analizy słów kluczowych, monitoringu konkurencji, kreowania właściwej tematyki, sprawdzania linków potrzebujesz minimum trzech dedykowanych narzędzi.
- brak pracownika. Tak, zgadza się, kosztem jest brak pracownika. Dotyczy to sytuacji, gdy ten trafia na zwolnienie lekarskie, czy urlop i naszym “kosztem” staje się brak tworzenia contentu przez co tracimy w oczach Google na pozycjach, nie dostarczamy nowego contentu, nie realizujemy planu.
Współpraca z agencją copywriterską
Alternatywą jest tzw. outsourcing czy zlecenie usługi na zewnątrz, poza firmę, czyli posiadanie copywritera zdalnie. Jeśli dostrzegasz jakieś wady tego rozwiązania, to zakładam, że są to:
1. praca na odległość z kimś kogo nie znasz,
2. obawa o jakość, dotrzymanie terminu,
3. obawa przed nieznajomością Twojej branży, tematyki przez agencję.
Czy są to słuszne obawy? Na pewno są to naturalne obawy, ponieważ jako osoba, która troszczy się o swój biznes, masz prawo przewidywać różne zdarzenia. Nie są to jednak słuszne obawy.
Dziś większość z nas pracuje już zdalnie, copywriterzy również. Firma hostingowa, która mnie obsługuje pracuje zdalnie, moje biuro rachunkowe ze wszystkimi pracownikami pracuje zdalnie, leasingodawca mojego samochodu pracuje zdalnie, kancelaria prawna, z którą współpracuje również przeszła na pracę zdalną. Nawet podstawowa wizyta u lekarza odbywa się zdalnie za pośrednictwem teleporady. Ten typ pracy świadczą firmy, które wydają się dla nas nieoczywiste, że mogą pracować zdalnie, a jednak tak jest. A co dopiero copywriting czy szeroko pojęty marketing internetowy.
Obawa o jakość oraz dotrzymanie terminu również jest naturalna. Mimo wszystko możesz z agencją copywriterską współpracować w oparciu o umowę B2B, a nawet ustalenia mailowe, które są wiążące. Możesz postulować zapis o tym, że niedotrzymanie terminu zwalnia Cię w jakimś stopniu z kosztów. Jakość tekstów możesz ocenić po tekście próbnym lub po ustaleniu ile rund poprawek wchodzi w grę.
Kluczem do dobrego tekstu jest jeszcze lepszy research. Zadaj mi pytanie o tekst w jakiejś branży, a otrzymasz portfolio w tym temacie. Nie jestem w stanie określić, czy przez ponad 8 lat nie napisaliśmy tekstu w jakiejś dziedzinie. Chcesz mieć dobrego copywritera, to znajdź nie tylko mistrza słowa pisanego, ale geniusza researchu. A jeśli to czytasz, to nawet już go znalazłeś. 🙂
Copywriter zdalnie – ceny i terminy przy zleceniu usług na zewnątrz
Współpracując z copywriterem, który prowadzi działalność gospodarczą zapewniasz sobie znacznie mniej lub zero zmartwień niż w przypadku zatrudnienia copywritera.
Już nie będzie Cię martwić:
koszt wyposażenia stanowiska,koszt zużytych przez niego mediów,koszty dodatkowe stanowiące różnicę między zatrudnieniem netto, a brutto, wynikające z formy zatrudnienia,koszt za dostęp do siłowni czy opieki medycznej,koszty jego urlopu i L4,koszt zakupu narzędzi do SEO, które dla Ciebie mogą wydawać się czarną magią,koszt szkoleń i konferencji.
Pracując z agencją copywriterską interesuje Cię jej cennik. Nie musisz się w ogóle martwić o to, co wyżej. Dla przykładu u nas:
– sami sobie wyposażyliśmy stanowisko,
– opłacamy swoje media,
– nie chorujemy 🙂
– inwestujemy w rozwój z zarobionych pieniędzy.
Gdy rozmawiamy z klientem, któremu towarzyszą obawy, to przesyłamy portfolio, mówimy o umowie, a czasami piszemy tekst próbny. Podajemy też wycenę, dzięki której masz gwarancję, że nie zapłacisz ani złotówki więcej.
Przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z armaturą łazienkową. Chcesz zainwestować w content, ponieważ wiesz, że content is king. Do stworzenia masz 5 artykułów na bloga miesięcznie po 5000 znaków ze spacjami oraz opisy produktów i opisy kategorii – najlepiej jak najwięcej, bo SEO nie lubi czekać, trzeba działać. Jednak na start jest to 60 opisów. Każdy opis na 1000 znaków ze spacjami.
Załóżmy, że copywriterowi płacisz 2800 PLN netto na umowie zleceniu. Natomiast agencja, z którą współpracujesz za tekst na bloga inkasuje 150 PLN netto, a za opisy produktów i kategorii 20 PLN netto za każde 1000 znaków ze spacjami.
Pracę wykonuje copywriter zatrudniony w firmiePracę wykonuje agencja copywriterska
Copywriter w poniedziałek i wtorek będzie pisał teksty na bloga, a w środę i czwartek zajmie się opisami kategorii. Piątek zostawi sobie na opisy produktów. W jeden tydzień zrobi po 20 opisów kategorii i produktów i 4 teksty na bloga. Twój koszt to 700 PLN netto (jeden tydzień pracy Zleceniobiorcy). | Agencja w dwa dni napisze 4 teksty na bloga i zrobi po 30 opisów kategorii i produktów. Twój koszt to 600 PLN netto za teksty i 1200 PLN netto za opisy. Całościowo: 1800 PLN netto. |
Kupiłeś narzędzia SEO, aby pracownik pracował efektywniej: 300 PLN. | Agencja sama sobie opłaca narzędzia SEO. |
Teksty pojawiły się na stronie, ale czytelnicy zgłaszają literówki, copywriter jest tylko copywriterem, a nie korektorem. | W cenie masz również usługę korekty tekstu przez korektora z agencji copywriterskiej. |
Okazuje się, że copywriter nie do końca zna optymalizację SEO, więc kupujesz mu szkolenie za 1000 PLN. | W Twojej agencji copywriterzy sami sobie organizują szkolenia. |
Chcesz ruszyć z pracą w następnym tygodniu, ale copywriter się rozchorował. Koszt: 0 zł. Nie płacisz L4, bo zatrudniasz na zlecenie, ale też zostajesz w tyle z konkurencją. | W następnym tygodniu agencja robi dla Ciebie kolejne 30 opisów kategorii i produktów. Koszt: 600 PLN netto. |
Copywriter wraca w 3. tygodniu i “nadgania”, ale w międzyczasie musi znaleźć literówki w swoich tekstach. Poprawia poprzednie teksty, więc z braku czas realizuje tylko 10 opisów kategorii i produktów. Koszt pracy w 3. tygodniu: 700 PLN netto (jeden tydzień pracy Zleceniobiorcy). | |
W ostatnim tygodniu copywriter musi zrobić po 30 opisów kategorii i produktów. Dość dużo, a stres wywołany terminem nie pomaga. Koniec końców udaje się, koszt 700 PLN netto. | |
Płacisz dla copywritera 2100,00 PLN netto na umowie zlecenie. Oszczędzasz 700 PLN netto, bo tydzień czasu był na zwolnieniu lekarskim. Całościowe koszty wynagrodzenia to 3347,92 PLN + 300 PLN za narzędzia i 1000 PLN na szkolenie. Całość: 4647,92 PLN. | Agencja swoją pracę wykonała w 2 tygodnie. W narzędzia zainwestowała ze swoich środków, teksty nie miały literówek, bo zatrudnia korektora. Otrzymujesz FV z 14-dniowym terminem płatności. Całość: 2400 PLN netto. |
To przykładowy, realny, oparty na faktycznych wartościach scenariusz. W skali miesiąca praca może być wykonana 2 razy szybciej, a jej koszt niższy o prawie 50%! I to w przypadku pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie, a nie etat!
Współpracując z agencją copywriterską nie wiążesz się na stałe. Jasne, z kimś na etacie czy zleceniu również. Mimo wszystko współpraca zdalna, na podstawie umowy B2B lub zleceń mailowych jest znacznie bardziej elastyczna, komfortowa, wygodniejsza i tańsza z perspektywy właściciela biznesu. Co więcej – w przypadku stałej współpracy masz gwarancję jeszcze niższych cen, a teksty zawsze w konkretnym, ustalonym terminie.
Jeden haczyk w zatrudnieniu copywritera na stałe
Copywriter pracuje za stałą, miesięczną pensję, a jego tempo może być zmienne i nie narzucisz mu żadnego limitu. Agencja copywriterska rozlicza się za znaki – tyle ile napisze, tyle zarobi. Tutaj nie ma miejsca na oszukiwanie, leniuchowanie, ściemnianie.
Pracę wykonuje copywriter zatrudniony w firmiePracę wykonuje agencja copywriterska
Płacisz co miesiąc. Jest mniej pracy, płacisz tyle samo. Nie ma pracy – płacisz. | Płacisz za zleconą pracę. Nic nie zlecasz – nie płacisz. |
Można również pokusić się o kalkulację w przypadku zakresu tworzenia treści w jakimś obszarze. Tym razem przyjmijmy, że copywriter pracuje na etacie i pisze teksty dla firmy deweloperskiej. Zarabia 4400 PLN netto (całkowity koszt ok. 7360 PLN). Dziennie jest w stanie napisać 4 artykuły na 2500 znaków ze spacjami jeden. Jego godzinowa pensja brutto + podatek to koszt dla pracodawcy 46 PLN, co daje 368 PLN przy 8-godzinnym dniu pracy. Jeden artykuł – 92 PLN.
Agencja copywriterska jeden taki artykuł napisze w kwocie 75 PLN, a w kwocie, jaką pracodawca przeznacza na zatrudnienie pracownika, agencja stworzy 98 tekstów (przyjmujemy koszt jednego tekstu 30 PLN netto za każde 1000 znaków ze spacjami i długość jednego tekstu 2500 znaków ze spacjami).
Pracę wykonuje copywriter zatrudniony w firmiePracę wykonuje agencja copywriterska
Dziennie 4 artykuły na 2500 zzs jeden | Dziennie 4 artykuły na 2500 zzs jeden |
92 PLN – koszt artykułu poniesiony przez pracodawcę; nie liczymy dodatkowych kosztów. | 75 PLN – koszt artykuły dostarczonego przez agencję. Brak dodatkowych kosztów. |
Copywriter pisze 80 tekstów miesięcznie przy 20 dniach roboczych. | Firma pisze 80 tekstów miesięcznie przy 20 dniach roboczych. |
Koszt: 7360,00 PLN + dodatkowe koszty | FV na kwotę 6000,00 PLN netto bez dodatkowych kosztów (poza podatkiem VAT. |
W kwocie 7360,00 PLN netto deweloper otrzyma od agencji 98 tekstów przy 80 napisanych przez copywritera na etacie. To przykładowa kalkulacja, każdy przypadek jest inny, podając tę kalkulację opierałem się na realnych wartościach.
Dlaczego współpraca z agencją copywriterską się opłaca?
Przede wszystkim: to jest po prostu znacznie tańsze. Nie chodzi tutaj jednak tylko o koszty. Agencja copywriterska stanowi zespół ludzi z doświadczeniem, a za tym idzie jakość. Do tego przejrzysty system rozliczeń na fakturze VAT – czego chcieć więcej. Agencja copywriterska da Ci też znacznie większe moce przerobowe, a w swojej pracy wykorzysta opłacone już narzędzia SEO. Podsumowując: to duża wygoda. Zlecając teksty agencji copywriterskiej nie wydajesz pieniędzy na rekrutację i nie tracisz na nią czasu. Nie musisz też nikogo zwalniać. Wszyscy wiemy, że nie należy to do przyjemnych spraw. Tutaj Ciebie to nie dotyczy. Ty jedynie nie przesyłasz kolejnych zleceń. Zlecasz i czekasz na efekty, będąc w kontakcie z agencją. Na koniec miesiąca otrzymujesz fakturę VAT zbiorczą. W międzyczasie nie musisz nikogo edukować czy zatrudniać dodatkowo, jeśli zwiększy się Twoje zapotrzebowanie na treści.
Potwierdza to w rozmowie ze mną Mateusz Biernacki, którego agencja interaktywna Rekiny Sukcesu korzysta z takich usług. “Umówmy się, w aktualnym algorytmie Google pozycjonowanie jest możliwe tylko przy regularnym tworzeniu wysokiej jakości contentu. Tak, pracownicy Twojej firmy mogą napisać dobrą treść dla grupy docelowej, jednak cały efekt jest oparty o słowo regularnie. Współpraca z zewnętrzną firmą niewątpliwie ma więcej plusów: znajomość pisania pod pozycjonowanie, teksty sprawdzane przez kilka osób czy doświadczenie w treściach, które wywierają wpływ na użytkownika końcowego. Nasza firma korzysta z usług Pasja-Pisania.pl, co daje nam niezwykłą elastyczność oraz wysoką i skalowalną efektywność (w zależności od potrzeb) dla różnych grup klientów.”