Dziennikarz na zlecenie, a mediaworker. Jakie są różnice?

Dziś dużą rolę w społeczeństwie odgrywają media i dziennikarstwo. Zmieniające się oczekiwania pracodawców i społeczeństwa sprawiają, że na rynku pracy dokonują się znaczące przemiany. Coraz częściej spotykamy się z takim pojęciami jak dziennikarz na zlecenie lub mediaworker zdalny.

Dziennikarz – niegdyś elitarny zawód stał się zawodem masowym. Pojawiła się nowa też nowa specjalność – mediaworker. W polskim słowniku niestety rzadko kto rozróżnia te dwa zawody – w czym tkwi różnica? Jeśli poszukujesz specjalisty do tworzenia tekstów zdalnie, to dobrze trafiłeś – dzisiejszy artykuł ma na celu pokazanie różnic i wskazanie kim jest dziennikarz na zlecenie a kim mediaworker zdalny.

Dziennikarz wczoraj, a dziennikarz na zlecenie dziś

Kiedyś rolą dziennikarza było dostarczanie wiedzy z miejsc trudno dostępnych. Jego zadanie kończyło się na prostym przekazywaniu informacji za pomocą telewizji, radia lub prasy. Dziś wymaga się dużo więcej i trudno jest znaleźć różnicę. Czy dziennikarzem można nazwać kogoś, kto na etacie pracuje jako pracownik biurowy czy fizyczny, a po godzinach pisze świetne materiały? Może dziennikarzem na moment staje się osoba relacjonująca live poprzez telefon komórkowy relację z ważnego wydarzenia? Problem z określeniem definicji dziennikarza wynika ze specyfiki dzisiejszych czasów.

W wielu  redakcjach zmniejszane są wydatki na wynagrodzenia. Pośrednio jest to związane z tym, że dziś ważną relację z ważnego wydarzenia może przeprowadzić każdy, spada też czytelnictwo gazet. Coraz częściej zamiast rzetelnych wiadomości możemy znaleźć materiały dziennikarzy obywatelskich, niekiedy gorszej jakości. Tylko czy nadal stworzone są przez dziennikarza? A może – mediaworkera?

Kim jest mediaworker?   

Wiele osób zgodnie twierdzi, że mediaworker to osoba, która zajmuje się wyłącznie produkcją tekstów. Pamiętajmy jednak, że jego praca nie kończy się na napisaniu tekstu. Mediaworker ma dużo więcej zadań do wykonania. Jak każdy dziennikarz, musi on zadbać o wymyślenie dobrego tytułu, przykuwającego uwagę, ale też zachęcającego do przeczytania. Poza tym musi zająć się wypromowaniem materiału w mediach społecznościowych. Mediaworker zdalny, czy też pracujący stacjonarnie w redakcji, to nie tylko dziennikarz, lecz także PR-owiec i social media menadżer. Ponadto każdy mediaworker (poza podstawową znajomością komputera) musi dysponować wiedzą w zakresie serwisów społecznościowych, narzędzi do montażu mediów – grafik i wideo.

Okazuje się, że współcześni dziennikarze to głównie pracownicy mediów – zgodnie ze znaczeniem słowa „mediaworker”. Mediaworker ma służyć nie tylko społeczeństwu, ale głównie mediom – wydawcom, reklamodawcom, agentom. Nie jest on związany jakąś społeczną powinnością. Jego zadaniem jest sprzedaż usług polegających na zbieraniu informacji, pisaniu artykułów czy też nagrywaniu programów. Najczęściej mediaworkerzy zatrudniani są w formie zdalnej – ich obecność w redakcji nie jest potrzebna.

Każdy z nas wie, że w dzisiejszych czasach od pracowników wymaga się ciągle więcej i więcej. Nikogo to już nie dziwi. Dodatkowo panujący w branży dziennikarskiej kryzys czytelnictwa gazet tradycyjnych sprawia, że zatrudnianie zdalnych mediaworkerów czy też po prostu dziennikarza na zlecenie staje się bardziej opłacalne. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ich pracy oraz dlaczego warto ich zatrudniać, to zapraszam Cię do przeczytania kolejnej części artykułu, który jest dostępny tutaj.

Jeśli z kolei szukasz kogoś do pisania newsów, jako dziennikarz na zlecenie lub mediaworker na zlecenie to zapraszam do kontaktu tutaj.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.