Jak dobrać content do grupy docelowej odbiorców?

Kiedy zaczynasz pracę nad strategią marketingową i zastanawiasz się, od czego właściwie zacząć, praktycznie w każdym poradniku znajdziesz spójną informację, by zacząć od określenia grupy docelowej. Może wydawać się to nieco nudne i żmudne, ale nie do pominięcia. W końcu content a odbiorcy to relacja, której musisz się przyjrzeć z bliska i dobrze o nią zadbać, a odpowiednio zaprojektowane persony zaprocentują w przyszłości. Omówmy zatem wszystko po kolei.

Przede wszystkim: określ grupę docelową

Tworzenie każdego rodzaju treści (a w szczególności tych reklamowych, marketingowych czy sprzedażowych) wymaga zaangażowania Klienta. Żeby wiedzieć, co go zainteresuje, porwie i zatrzyma na dłużej, musisz poznać jego charakter. Wiadomo, że content dla wszystkich jest tak naprawdę dla nikogo, dlatego treści zoptymalizowane wyłącznie pod SEO czy wychwalające markę w nierealistycznych superlatywach mogą przekonać co najwyżej roboty Google.

Jak zatem określić grupę docelową? Poznaj potrzeby, preferencje, rytuały i temperament klientów (obecnych i potencjalnych), które znacząco ułatwią Ci wyprofilowanie tworzonej treści. Stwórz komunikat, który trafi do tych, na których Ci zależy, dzięki szerokiej wiedzy o swoich odbiorcach. Użyj do tego celu prostych i praktycznych narzędzi. Może to być Facebook Audience Insights, Google Adwords Display Planner, Google Analytics (konieczne na każdej stronie!), Keyword.io czy Hotjar, a nawet i ręczna analiza. Najważniejsze abyś poznał ich:

  • wiek,
  • płeć,
  • lokalizację,
  • zainteresowania.

Krok drugi: zawęź swoją grupę docelową

Wstępna selekcja jest niezmiernie ważna. Nigdy nie jest tak, że Twoja grupa docelowa to ludzie w wieku 16-75, wszystkich płci i dowolnego miejsca zamieszkania. Wyłonienie odpowiednich parametrów, o których wspomnieliśmy wyżej, podpowie Ci, jak dobrać content do grupy docelowej. Do podstawowych wytycznych dodaj sytuację zawodową, wykształcenie, korzystanie z podobnych usług czy przedmiotów (konkretna marka mówiąca o stylu życia i wyborach konsumenckich). Później skup się na przynależności do określonej grupy społecznej  – w jakim towarzystwie może obracać się dany Klient, skąd pochodzi, jaka tematyka go interesuje, co robi w wolnym czasie. Wszystko to wymusza na nas tworzenie określonych treści, z którymi odbiorcy będą mogli się utożsamiać. Nikt nie mówił, że będzie łatwo!

Jak dobrać content do odbiorców w konkretnym wieku? Marketing pokoleniowy

Wszyscy doskonale znają te określenie ukute przez psychologów i kulturę: pokolenie Baby Boomers, X, Y, Z. To całkowicie naturalne i normalne, że ludzie w różnym przedziale wiekowym komunikują się na różne sposoby, odmiennie reagują podczas zakupów, a część doświadczeń pokoleniowych odbija się na ich zachowaniach w sieci. Oczywistym jest, że baby boomersi będą mieli inne podejście do życia niż millenialsi, a dobrze stworzona treść przełoży się na ich decyzje zakupowe. Im więcej będziesz wiedzieć, tym szybciej przebiegnie tworzenie treści. W końcu pisanie tekstów powinno przychodzić z przyjemnością! Jak zatem wygląda charakterystyka poszczególnych pokoleń? Jak dobrać content do grupy docelowej odbiorców?

  • Baby Boomers  –  będą preferowali zakupy w sklepach stacjonarnych i przedkładali jakość ponad cenę. Są świadomi i działa racjonalnie, a treści, które im dostarczasz, powinny być dostosowane do komputerów stacjonarnych.
  • Pokolenie X  –  oni już lubią zakupy w sieci, doceniają poprawny stosunek jakość-cena, lubią informacje podane jasno i klarownie. A to, co liczy się dla nich, to opinie dzieci  – pokolenia Y.
  • Pokolenie Y  –  zakupy online to dla nich codzienność. Nie przywiązują się do marki, doceniają niskie ceny, a informacje muszą być podane w atrakcyjnej formie.
  • Pokolenie Z   ich decyzje są często pochopne, a w wyborze marki kierują się opiniami influencerów. Content musi być zabawny i łatwy w odbiorze, wielokanałowy i niewymagający.

Płeć odbiorców a treści, które im dostarczasz

Twoja grupa odbiorców może składać się głównie z kobiet lub mężczyzn  – rzadko te proporcje są wyrównane. Dlatego określenie tego, w jaki sposób będziesz się porozumiewał z przedstawicielami poszczególnych płci, podpowie Ci jak powinien wyglądać content a grupa docelowa – a przynajmniej ta jej część.

Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że część tego, o czym mówimy, nie odniesie się do każdego mężczyzny czy każdej kobiety bez wyjątku. Są osoby, które działają całkowicie indywidualnie, jednak pewne kwestie można bezpiecznie wyodrębnić, opierając się o liczne badania. W ten sposób dojdziemy do podstawowych wniosków jak dobrać content do grupy docelowej – czy to kobiet, czy mężczyzn.

Kobiety kupują wykorzystując zmysły, a do tego nieobce im jest przyglądanie się najmniejszym detalom i wszelkiego rodzaju kwestiom praktycznym, które mogą ułatwić lub utrudnić użytkowanie produktu czy cieszenie się usługą. Co nam to mówi o treściach, które stworzymy dla kobiet? Opis powinien być szczegółowy i świetnej jakości językowej, bazujący na zmysłach, a przy tym zwracający uwagę na cenę, zasady dostawy, zwrotów, reklamacji. W tym wypadku przyda się także oparcie oceny produktu na rekomendacjach.

Mężczyźni podejmują decyzje zakupowe nieco szybciej. Dlaczego? Zazwyczaj mają dużą świadomość tego, czego oczekują od produktu. Dlatego w tym wypadku wiedza i sposób jej podania powinien być prosty, zwarty i ponad wszystko kompleksowy. Specyfikacja, broszury, samodzielne decyzje – to hasła, którymi warto się kierować, wybierając treści dla mężczyzn.

Content a odbiorcy  – gdzie się z nimi komunikować?

Kanały przekazu nie są bez znaczenia! Jak wspomnieliśmy powyżej, każde pokolenie wybiera inne środki komunikacji. Jeśli celujesz w pokolenie Baby Boomers, przenieś swój content do mass mediów, spróbuj ugrać coś z audycjami radiowymi, prezentuj swoje treści jasno na stronie i w reklamach w serwisach informacyjnych. Kolejne pokolenia coraz mocniej osadzone będą w social mediach, z tym że pokolenie Y – na Facebooku czy Instagramie, a pokolenie Z – w świecie youtuberów, tik-toka czy Snapchata. Zwróć uwagę na to, co pokażą Ci badania, i zadaj sobie pytanie: jak dobrać content do odbiorców, by wyjść na przeciw ich potrzebom? Jesteśmy pewni, że dasz radę to zrobić. A żeby wiedzieć więcej, dowiedz się, czym jest strategia content marketingowa.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.