18 lutego 2022

Strategia content marketingowa: czym jest, co powinna zawierać?

Content (i context) is the king i dzisiaj co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. Treści budzą emocje, treści sprzedają, treści generują ruch, treści edukują, szokują, zaskakują, motywują, wzbudzają zainteresowanie… i są lubiane przez wyszukiwarki. Jednak te same treści w oderwaniu od zaplanowanej i przemyślanej strategii content marketingowej… tracą na znaczeniu.

Po co stawiać na strategię content marketing?

Jeśli właśnie się nad tym zastanawiasz, śpieszymy z odpowiedzią. Strategia content marketingowa to przede wszystkim szansa na zbudowanie zaangażowanej społeczności. Odbiorcy, czytając Twoje treści, zwiążą się mocniej z Tobą lub Twoją marką i z czasem będą gotowi do dalszych działań. Może być to zakup produktu, udział w wydarzeniu czy promowanie Twoich usług wśród znajomych bądź rodziny. Strategia to również szansa na dotarcie do szerokiego grona osób, poprawę wizerunku, zwiększenie popularności czy zbudowanie pozycji eksperta.

Co to jest content marketing?

Content marketing najczęściej utożsamiany jest z prowadzeniem bloga i pisaniem postów. Jego możliwości są jednak znacznie większe – to również e-booki, podcasty, video, prezentacje, infografiki czy zdjęcia. Mówiąc krótko, to różnego rodzaju treści umieszczane w rozmaitych kanałach. Natomiast strategia content marketingu zakłada publikację właśnie tych treści w określonym czasie i w określonych kanałach. Wszystko jednak najpierw musi być podporządkowane konkretnemu celowi. Tym celem może być większa sprzedaż czy rozwój biznesu. Jedno jest pewne – bez celu ani rusz!

Strategia content marketingowa: od czego zacząć?

Masz cel? Pora na sprawdzenie samego siebie, czyli konkretny audyt. Przeanalizuj content, który publikowałeś do tej pory. Czy spełniał Twoje cele? Przejrzyj social media. Czy umieszczałeś w nich wartościowe treści? Na koniec sprawdź SEO strony internetowej i bloga. Czy dbasz o to, by pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwarki? Jeśli wiesz już o swoich działaniach niemalże wszystko, najwyższa pora sprawdzić, co słychać u konkurencji. Czy posiadasz w swojej branży ekspertów? Co robią inne firmy, które sprzedają takie same produkty? Czy realizują swoje strategie content marketingowe z sukcesem?

Określ grupę odbiorców

Sprawdziłeś siebie, sprawdziłeś konkurencję, więc pora spojrzeć w kierunku Twoich odbiorców. Kim są? Co lubią? Czym się interesują? Odpowiedz na kilkanaście podobnych pytań i stwórz persony, które będą obrazować Twoich potencjalnych klientów. Tworząc komunikaty do Ani o konkretnych zainteresowaniach czy Romana o określonych cechach, będzie Ci o wiele prościej.

Narzędzia i kanały

Znasz już swoich odbiorców, wiesz co robi konkurencja i masz świadomość swoich błędów. Stwórz teraz początek strategii marketingu treści, dobierając odpowiednio narzędzia (np. wideo, infografiki, posty na bloga, artykuły sponsorowane) oraz kanały dystrybucji (np. strona internetowa, e-book, Twitter, Facebook). Zastanów się, w który dzień publikować, do kogo i jaki ma to odnieść skutek. Przemyśl również, jakim budżetem dysponujesz i ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na promocję treści.

Próbuj, kombinuj i eksperymentuj

Swoje działania rozłóż odpowiednio w czasie, dopasowując je również do kalendarza, czyli wakacji, świąt oraz ważnych dni i wydarzeń w Twojej branży. A ponadto… testuj! Tylko metodą prób i błędów dojdziesz do właściwej drogi i oczekiwanych efektów. Nawet jeśli analityka pokazuje, że Twoi odbiorcy lubią poranne treści, spróbuj czasem opublikować coś wieczorem. Może zainteresowanie będzie jeszcze większe?

Cierpliwości!

Pamiętaj również, że nawet najlepiej przygotowana strategia content marketingu wymaga czasu i cierpliwości ze strony jej twórcy. Efekty przyjdą, jednak potrzeba na to odrobiny czasu. Planuj, twórz, pisz, nagrywaj, dystrybuuj, odpowiadaj na komentarze, analizuj i poprawiaj błędy. A później ciesz się sukcesem z grupą najbardziej zaangażowanych fanów! Odpowiednio opracowania strategia odmieni Twój biznes, zobaczysz!

Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę!



Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.

© 2022 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności