Internet jest napakowany przeciętnymi treściami po same brzegi. Dziennikarze kopiują teksty jedni od drugich, a po wpisaniu hasła “niedziele niehandlowe maj 2019” notorycznie trafiasz na dziwne artykuły z lokalnych gazet pisane pod roboty Google’a, z których zasadniczo nie dowiadujesz się, czy w najbliższą niedzielę zrobisz zakupy czy jednak nie.
Dlatego dziś nauczymy Cię, jak napisać dobry artykuł, który trafi do Twoich odbiorców i naprawdę ich zainteresuje. Przygotuj się na podróż pełną zaskoczeń, szykuj miejsce na notatki i zaczynamy!
1. Znajdź pomysł. Ale taki naprawdę dobry
Wiesz, ile jest ludzi, którzy piszą w internecie? Dużo. I jeszcze więcej jest pomysłów, które są niezłe, ale nic poza tym. Dlatego zanim zaczniesz pisać na pierwszy temat, jaki przyjdzie Ci do głowy, zastanów się, co tak naprawdę chcieliby przeczytać Twoi czytelnicy. Czy jest coś, czego jeszcze nie dostali, a co możesz im dać właśnie ty? Może potrafisz opisać jakiś temat lepiej niż inni? Wybierz coś, czego jeszcze nie było. A jeśli było, zrób to lepiej niż ktokolwiek do tej pory.
2. Przeprowadź porządny research. Niech nic Cię nie zaskoczy!
Tworzenie treści jest bardziej ścisłą dziedziną niż mogłoby się wydawać. Zanim przystąpisz do części kreatywnej, musisz spędzić mnóstwo czasu na porządnym przygotowaniu się do pisania. Żeby wiedzieć, jak napisać dobry artykuł, musisz mieć nie tylko pomysł, ale i wiedzę. Najważniejsza zasada jest taka: jeżeli podczas pisania tekstu nie nauczyłeś się niczego nowego, prawdopodobnie nie dasz czytelnikowi wartościowej treści.
3. Pisz tak, jak sam chciałbyś czytać
Często ze szkoły wynosimy przekonanie, że słowa muszą brzmieć mądrze, żeby tekst uznać za dobry. Nie ma nic gorszego niż naszpikowanie swojego artykułu intelektualizmami, których nie zrozumie nikt poza autorem i garstką profesorów z jego otoczenia. Pisz prosto i zwięźle. Zamieniaj trudne słowa na prostsze. Nie twórz zdań wielokrotnie złożonych, bo zmęczysz czytelnika po jednym akapicie. Opowiadaj. Zafascynuj. Nie pozwól, by coś rozproszyło uwagę Twojego odbiorcy!
4. Wymyśl tytuł i wstęp. Nie bój się dynamiki
Dlaczego znalazłeś się na tej stronie? Bo kliknąłeś w tytuł tego tekstu. Chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobry artykuł, a my od samego początku dajemy Ci konkrety. 11 porad, które wykorzystasz. Nie esej, nie kontrowersyjne hasło, które nic Ci nie powie. Konkrety.
Pobudź ciekawość odbiorcy jeszcze zanim wejdzie na Twoją stronę, a potem utrzymaj jego zainteresowanie. Masz kilka sekund, by go zatrzymać. Zawrzyj we wstępie kwintesencję Twojego artykułu – niech czytelnik wie, co dla niego przygotowałeś i dlaczego warto zostać.
5. Przemyśl graficzny podział tekstu – akapity, śródtytuły, wyróżnienia
Czy zanim przejdziesz do czytania szczegółów artykułu, czytasz najpierw śródtytuły, by sprawdzić, czy treść w ogóle jest interesująca? No pewnie. Co więcej, nie jesteś w tym sam. Wszyscy to robimy. Jesteśmy ludźmi XXI wieku – jeśli nie zainteresuje nas zarys i wyróżnione słowa, nie będziemy się wczytywać w żaden tekst. Dlatego zadbaj o to, by wydobyć ze swojego artykułu to, co najważniejsze. Słowa kluczowe, chwytliwe tytuły, najciekawsze hasła. A potem podziel tekst na niewielkie akapity, by nie tworzyć nieczytelnych ścian tekstu.
6. Daj czytelnikowi odetchnąć
Nie każ swoim odbiorcom brnąć przez tekst, którego sam nie chciałbyś przeczytać drugi raz jednym ciągiem. Po pewnym czasie uwaga czytelnika i tak się rozproszy – dlatego zapewnij mu moment oddechu. Dodaj multimedia, grafikę, infografikę czy screen – cokolwiek, co odpowiednio zilustruje Twój tekst, a jednocześnie pozwoli czytelnikowi odpocząć i nabrać pewności, że będzie chciał czytać dalej.
7. Nie zapomnij o SEO, ale nie popadaj w skrajności
Czy słowa kluczowe są ważne? Oczywiście. Ale czy są ważniejsze niż czytelnik i ruch organiczny, który wygeneruje naturalnie udostępniany interesujący tekst? W żadnym wypadku. Google i tak nie toleruje już zjawiska znanego jako “keyword stuffing”, czyli sztucznego nadmiaru słów kluczowych. Dlatego nie ma szans, by nienaturalny tekst poprawił Twoją pozycję w wyszukiwarce. Postaw na dobry content i uzupełnij metadane, a w tytule artykułu użyj często wyszukiwanego pytania – zapewniam, że to wystarczy.
8. Pamiętaj, do kogo piszesz.
Częstym problemem jest pisanie dla “nikogo”, albo – co jeszcze gorsze – dla samego siebie. Jak napisać artykuł, który trafi do Twoich odbiorców? Skup się na tym, do kogo kierujesz swój tekst. Poznaj swoich czytelników i zawsze miej ich w pamięci, wymyślając tematy i dobierając poziom trudności i długość treści. Mów do nich językiem, który zrozumieją, i który będzie nakierowany na nich. Pisanie tekstów wiąże się z dużą dozą empatii.
9. Bądź człowiekiem. I sobą.
To jedna z często niedocenianych zasad. Myślisz, że jeśli piszesz bloga technologicznego albo teksty na bloga sklepu z artykułami dla dzieci, Twoja osobowość nie ma znaczenia? Nic bardziej mylnego. Daj się poznać. A do tego dodaj do treści elementy, z którymi czytelnik się utożsami, które zrozumie, i o których będzie chciał pamiętać nawet po zamknięciu strony. Ten punkt łączy się także z poprzednim – pisz jak człowiek dla człowieka. I wszystko będzie dobrze.
10. Poprowadź czytelnika przez swój tekst
Masz problem zachowaniem ciągu logicznego w trakcie pisania artykułu i nawet tworzenie planu Ci nie pomaga? Jest na to naprawdę prosty sposób: zadawaj pytania i odpowiadaj na nie. Dzięki temu poprowadzisz czytelnika przez całą treść i będziesz mieć pewność, że się nie pogubi, a to jedna z najważniejszych zasad tego, jak napisać dobry artykuł.
11. Przeczytaj artykuł drugi raz
… Albo poproś kogoś ze swojego otoczenia o pomoc. W idealnym świecie miałbyś korektora lub redaktora, ale jeśli dopiero zaczynasz, to raczej normalne, że nie ma przy Tobie profesjonalisty, który wychwyci wszystkie błędy. Najważniejsze jest, by tekst, który opublikujesz, był poprawny językowo i czytelny. Sam często nie zauważysz błędów i niedociągnięć, które z łatwością wskaże Ci ktoś, kto nie pisał tego artykułu. Więc nie bój się i oddaj się przyjaznej, konstruktywnej krytyce.
Palce na klawiaturę, kawa na biurko! Już wiesz, jak napisać dobry artykuł. Czas na kreatywną burzę mózgów. Wymyśl temat, zrób research i plan. I przygotuj się na mnóstwo przyjemności z pisania dobrze przygotowanego artykułu! Powodzenia 🙂
A jak już napiszesz teksty… to możesz je np. wykorzystać jako artykuły zapleczowe. Przeczytaj o nich więcej w naszym przedostatnim blogpoście! 😉