Jak wymyślać tematy na bloga? 7 sprawdzonych sposobów

W życiu każdego blogera przychodzi moment, w którym kończą się pomysły. Wszystko już było albo nic nie jest wystarczająco ciekawe. Spokojnie, to się zdarza.

Spis treści

O czym pisać bloga?

Przychodzimy z garścią pomysłów na to, jak wymyślać tematy na bloga, które przyciągną czytelników.

Przypomnij sobie, dlaczego założyłeś bloga

Na początku na pewno przyświecał Ci jakiś konkretny cel, przewodnia myśl, za którą chciałeś podążać. Być może w trakcie pisania nieco się to zatarło, ale bodziec, który sprawił, że wybrałeś adres i napisałeś pierwszego posta, musiał mieć wyraźny kształt.

Może to sztuka, może marketing, może hobby albo branża, w której jesteś specjalistą? Pomyśl na spokojnie i wypisz wszystkie hasła, które są z tym związane. Zrób mapę myśli, a sytuacja od razu wyda się bardziej klarowna i łatwiej będzie Ci wpaść na jakieś pomysły na wpis na blogu.

Dowiedz się, co interesuje Twoich czytelników

Skąd czerpać pomysły na tematy na bloga? Od ludzi, którzy je czytają! Oprócz bloga prowadzisz zapewne media społecznościowe, które są z nim w jakiś sposób skorelowane. Zapytaj w osobnym wpisie, o czym Twoi obserwujący chcieliby poczytać – z całą pewnością dostaniesz mnóstwo inspiracji, z których część dopasujesz do profilu bloga.

Oprócz tych pomysłów na bloga spisuj także pytania, które odbiorcy zadają ci na przykład w komentarzach – i zamiast odpowiadać w tej samej formie, zrób research i rozwiń swoją odpowiedź do rozmiarów artykułu.

Pomyśl, w czym możesz komuś pomóc

Znasz się na czymś szczególnie? Masz wyjątkową pasję? Twoja branża to Twoja specjalność? Świetnie! To oznacza, że możesz dzielić się swoim doświadczeniem z odbiorcami. Jeśli coś Cię interesuje, z łatwością przekażesz najważniejsze informacje dalej. Na przykład? “Trendy na 2019…” uzupełnij o dziedzinę, w której jesteś mistrzem.

To doskonałe rozwiązanie, jeśli chodzi o ciekawe tematy na bloga, bowiem każdy chce poczytać o modzie w czymś, co go interesuje – niezależnie od tego czy to content marketing, czy filmoznawstwo.

Wypróbuj “11 sposobów na to, jak wymyślić artykuł na bloga”

Tak moglibyśmy zatytułować ten wpis. Jaka jest jego treść? To garść porad, w których dzielimy się naszym know-how i pomagamy innym twórcom wyspecjalizować się w konkretnej dziedzinie. Każdy lubi dostać jasne wskazówki, najlepiej, jeśli opatrzone są konkretną liczbą. Idealnie, jeśli będzie to liczba nietypowa, na przykład nieparzysta – dziesiątki mogły się już nieco znudzić.

Pomysły na wpis na blogu: co więcej?

Chcesz zachęcić użytkowników do śledzenia bloga? – Ciekawe tematy na bloga to nie wszystko! Warto również zadbać o cykliczny recykling treści – być może Twój blog nie konwertuje, bo zawiera błędy i wymaga korekty językowej tekstów?

Zamieść artykuły gościnne albo wywiady

Znasz kogoś, kto jest specjalistą w konkretnej dziedzinie i masz możliwość dotrzeć do niego? Idealnie – zapewnij swoim czytelnikom różnorodność, zmieniając raz na jakiś czas formę lub nadawcę treści, którą dostają. Reportaż podróżnika albo wywiad z pisarką – nawet tymi mało znanymi! – będą wyśmienitym urozmaiceniem dla rutyny, którą na bloga wprowadzają artykuły spod Twojego pióra.

Darmowe materiały i prezenty dla odbiorców bloga

… w tym także konkursy! Każdy lubi raz na jakiś czas coś dostać. Najlepiej za darmo i bez wysiłku – i nie ma w tym absolutnie nic złego. Rozpieść nieco swoich odbiorców. Być może nie masz autorskich materiałów, ale jesteś w stanie dostarczyć czytelnikom coś, co stworzył ktoś inny, ale wpasowuje się w tematykę bloga – oczywiście z zachowaniem praw autorskich.

Udostępnij link do świetnego wpisu na blogu (albo stwórz cały post z poleceniem najciekawszych wpisów z ostatnich tygodni), nawiąż współpracę z wydawnictwem i zaproponuj czytelnikom ciekawą książkę. To zawsze dobry zabieg, który może znacznie Ci pomóc w momencie, gdy zastanawiasz się, jak wymyślać tematy na bloga.

Ask Google. Answer the public

Jeśli skończyły Ci się tematy na bloga i naprawdę nie wiesz, co wymyślić, zapytaj internetu. Co mamy na myśli? Skorzystaj z fantastycznych narzędzi, dzięki którym Twoje wpisy będą niepowtarzalne i faktycznie odpowiedzą na aktualne zapotrzebowanie internautów.

Skorzystaj z planera słów kluczowych Google, Google Trends, Answer the Public czy też SemStorma. Dodatkowo jeśli dobrze czujesz się w pisaniu tekstów związanych z SEO, spróbuj budować dzięki temu wpisy z zapytaniami typu long-tail. Dzięki odpowiedniemu researchowi dowiesz się, czego szukają użytkownicy internetu, i przyciągniesz ich na swoją stronę. Poza tym, kiedy zastanawiasz się, jak się pisze bloga, warto pamiętać, że ci spośród potencjalnych odbiorców, którzy zadają konkretne pytania (nie ogólniki), chętniej odwiedzą Twoją stronę i przeczytają wpis dokładniej.

Pomysły na posty na bloga na wyciągnięcie ręki

Któryś z tych sposobów na pewno będzie Ci odpowiadał. Pamiętaj, że warto przygotowywać i planować tematy wpisów z wyprzedzeniem, by żadna nagła sytuacja nie stanęła na przeszkodzie regularnemu publikowaniu artykułów.

Zawsze miej przy sobie notes albo zapisuj pomysły na artykuły na bloga w telefonie – nie pozwól, by wyparowały! Jeśli chcesz nieco poszerzyć swoją wiedzę w temacie prowadzenia bloga, sprawdź jeszcze, jak napisać dobry artykuł.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.