Możesz znać się na wielu tematach, możesz pisać sporo i dobrze, możesz płynnie poruszać się w kwestiach researchu, możesz podjąć się każdej tematyki – świetnie, masz przesłanki by być dobrym copywriterem. Brakuje jeszcze jednego – potrzebujesz do swojej pracy dobrego korektora do tekstów i redaktora. Bez korektora może „oddasz” dobry tekst, ale pracując z korektorem wyślesz klientowi wzorowy tekst.
Spis treści:
Ludzkie oko działa według pewnych mechanizmów. Osoba pisząca tekst, nawet jeśli merytorycznie i sprzedażowo będzie on świetny, spełni wszystkie wymagania, i tak może nie nadawać się do publikacji. Może w nim brakować czujnego oka korektora.
Dobry korektor do tekstów to dobry „opiekun” treści
Każdemu z nas zdarzają się literówki. Szybkie pisanie, często bezwzrokowe, przypadkowa podwójna spacja, przecinek nie w tym miejscu. Takie sytuacje być może nie są nagminne, ale zdarzają się. Nawet jeśli autor tekstu czyta po napisaniu swój własny artykuł, to i tak często nie dostrzega własnych błędów. Ludzkie oko tego nie wychwytuje.
W tym momencie każda firma dostarczająca treści i chcąca uchodzić za wiarygodną oraz poważną powinna zastanowić się nad zatrudnieniem redaktora i korektora. Praca w pojedynkę, branie ogromnej liczby zleceń na jedną osobę bez weryfikacji treści przez inną osobę jest często drogą prowadzącą w ślepą uliczkę, gdzie na jej końcu tekst wróci z powrotem do copywritera z racji błędów.
Niestety, utarło się, że praca korektora tekstów i redaktora bywa niedoceniana. Taka osoba staje się w pewnym sensie „duchem opiekuńczym tekstu”, osobą, która pracuje na artykule jako ostatnia wprowadzając w treści ostateczne szlify. Dopiero po weryfikacji tekstu przez korektora i redaktora można wysłać artykuł klientowi.
Korekta a redakcja – nieznaczne różnice
Praca korektorska i praca redaktorska to dwie różne dziedziny, aczkolwiek często łączone przez jedną osobę.
Korektor do tekstów pracując nad artykułem ma za zadanie wyeliminować błędy ortograficzne, gramatyczne i interpunkcyjne. Korektor ma też za zadanie wskazać na wszelkie przejęzyczenia, błędy językowe (szyk zdania) czy powtórzenia.
Praca redaktorska jest nieco szersza. Jest ona bardziej wszechstronna, bazuje na zweryfikowaniu tekstu pod kątem językowym, ale też merytorycznym. To nie tylko to, co w przypadku pracy korektora, ale też inne dodatkowe obowiązki – zadbanie o przejrzystość tekstu, zweryfikowanie faktów podanych w treści.
Zajrzyj także do zapoznania się z innymi naszymi wpisami na blogu. Przeczytaj m.in. o tym, jak dobrze prowadzić bloga w dzisiejszych czasach!