Naming, czyli jak wymyślać nazwy firm i produktów? 5 zasad

Stworzenie idealnej nazwy firmy czy też produktu wymaga odpowiedniego połączenia ze sobą fonetyki z lingwistyką, psychologią i oczywiście strategią marketingową. Dobre nazwy firm czy produktów wywołują w odbiorcach pozytywne skojarzenia i emocje, które to z kolei mają ogromny wpływ na podejmowane decyzje. Profesjonalne zasady namingu są skomplikowane.

Spis treści:

  1. Naming idealny. Czym wyróżnia się doskonała nazwa?
  2. Zasady namingu, czyli czego trzymać się podczas tworzenia nazw?
  3. Sprawdź dokładnie znaczenie słów
  4. Zrezygnuj z panujących trendów
  5. Postaw na prostotę
  6. Nie kopiuj
  7. Używaj słów ostrożnie

Warto jednak zdobyć wiedzę w tym temacie i wpłynąć na dalszy rozwój działalności. Z tego artykułu nie tylko dowiesz się, co to jest naming, ale też jakie są zasady tworzenia nazw produktów, usług i marek.

Naming idealny. Czym wyróżnia się doskonała nazwa?

Wszystkie znane marki bądź produkty wyróżnia ich nazwa. Już od samego początku, tworząc nazwę firmy czy też produktu, warto nastawić się na międzynarodowy sukces. Podczas namingu należy tworzyć treści, które będą:

  • proste – proste słowa wcale nie są słowami krótkimi, wręcz niejednokrotnie krótkie słowa mogą opisywać skomplikowaną rzecz. Nie jesteś pewny, czy rzeczywiście zachowałeś zasadę prostoty? Sprawdź, jak dane słowo wypowiadają odbiorcy po jednokrotnym jego usłyszeniu. Jeśli odbiorca nie zrozumie przekazu, to znak, że idziesz w złym kierunku.
  • zapamiętywalne – najlepsze nazwy zarówno firm, jak i produktów zapadają w pamięć już po jednokrotnym usłyszeniu nazwy. Jeśli Twoja nazwa nie będzie miała “tego czegoś” to z pewnością największe miliony na reklamy marketingowe nie pomogą w zwiększeniu jej rozpoznawalności. Tę zasadę również możesz łatwo sprawdzić – wystarczy, że komuś z najbliższego otoczenia powiesz raz stworzoną nazwę, a za kilka dni zadzwonisz i zapytasz, czy ją pamięta. Pamięta? Strzał w dziesiątkę – działaj dalej!
  • ponadczasowe – trudno sprawdzić dziś, czy za kilkanaście lat nazwa Twojego produktu czy firmy będzie nadal właściwa. Problem ten zdecydowanie nie dotyczy logo firmy – można je zmienić w każdej chwili i dopasować do panujących trendów. Nazwa pozostaje już na lata. Zdecydowanie warto zrezygnować w tym zakresie z “współczesnego slangu”, ale też używać słów, które kilkanaście lat temu również były zrozumiałe – to nadzieja, że za kilkanaście lat nadal będą właściwie interpretowane.

Zasady namingu, czyli czego trzymać się podczas tworzenia nazw?

Sprawdź dokładnie znaczenie słów

Największym problemem podczas tworzenia nazw jest używanie słów, które w innym języku oznaczają całkiem coś innego niż w języku podstawowym. Koniecznie musisz sprawdzić, jakie znaczenie ma dane słowo w innych językach. Przykład? Najbardziej znaną nazwą firmy w Polsce jest firma Osram. Wpadki nie omijają też dużych marek. Rolls-Royce, tworząc model Silver Mist, dopiero przed premierą spostrzegło, że w języku niemieckim “mist” oznacza “gnój”, a nie tak jak w pierwotnym “mgła”.

Zrezygnuj z panujących trendów

Zdecydowanie odradzamy uleganie panującej modzie. Za kilka lat nazwy te będą nie tylko nie na czasie, ale też będą “dziwacznie” brzmieć. Świetnym przykładem mogą być wszelkie nazwy firm z końcówką -ex bądź -pol. Nieodpowiednie dobranie słów może spowodować naprawdę spore straty, które ciężko nadrobić.

Postaw na prostotę

W procesie namingu nie twórz nazw, które będą trudne w zrozumieniu. Przyjmuje się, że nazwa powinna być prosta, by w celu jej zapisania nie trzeba było jej przeliterowywać. Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że problem ten wynika z zbyt wybujałego słowotwórstwa. Możesz stworzyć nowe, własne słowo, jednak pamiętaj, by było proste i łatwo wpadało w ucho.

Nie kopiuj

Zabierając się za tworzenie nazwy marki czy też produktu, należy dokładnie sprawdzić, czy nie jest już ona gdzieś zastrzeżona. Pamiętaj, że to, że nie istnieje drugi taki produkt czy firma, nie znaczy, że nazwa nie jest zajęta. Najlepiej przed ostatecznym zatwierdzeniem nazwy sprawdzić jej status w urzędzie patentowym.

Używaj słów ostrożnie

Najczęściej do tworzenia nazw produktów używamy skrótów czy przedimków, których wykorzystanie jest ściśle określone przepisami. Jednym z takich słów jest “bio” – mało kto zdaje sobie sprawę, że korzystanie z tego słowa możliwe jest po spełnieniu wielu surowych wymagań produkcyjnych.

Teraz możesz już przystąpić do stworzenia nowej nazwy swojej firmy czy też nowych produktów! Jeśli nadal nie czujesz się na siłach, zawsze możesz poprosić o pomoc specjalistów, którzy namingiem zajmują się na co dzień!

A jeśli tworzenie nazwy dla marki masz już za sobą, sprawdź, jak pisać slogany.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.