17 lutego 2022

Pisanie tekstów na zlecenie – poradnik dla początkujących

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem pracy jako copywriter? A może stawiasz już pierwsze kroki w tej branży i chcesz dowiedzieć się z pierwszej ręki, na co zwrócić największą uwagę? Uczyć się warto na błędach, ale najlepiej… Nie swoich. O pisaniu tekstów na zlecenie wiemy wszystko i jeszcze więcej, więc chętnie podpowiemy Ci, od czego zacząć karierę copy – wszystko w oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie.

Pisanie tekstów na zlecenie: o czym musisz pamiętać?

  1. Pisz teksty w odpowiednim tone of voice – poznaj markę klienta i oddaj jej osobowość

Znasz pojęcie ToV? Tone of voice to rodzaj języka, jakim komunikują się marki ze swoimi klientami. Dobry tekst to taki, który przyjemnie się czyta, a przy tym nie wygląda jak z kiepskiego generatora, przede wszystkim musi być jednak dopasowany do grupy docelowej, do której piszesz. Inaczej będzie wyglądał tekst dla marki beauty dedykowanej młodym kobietom, a inaczej treści o charakterze medycznym – zresztą nawet w obrębie jednej branży znajdą się brandy, które będą oczekiwały od Ciebie pisania na różne sposoby. Artykuł na bloga dużej siłowni, gdzie najbardziej liczą się wyzwania, siła i tempo, będzie wymagał innego stylu niż wpis na stronie konkurenta, który chce dać poczucie swobody, otwartości i inkluzywności.

  1. Zastanów się, czego oczekuje od Ciebie klient

Zawsze słuchaj wskazówek klienta i proś o dokładny brief – pomoże Wam to uniknąć nieporozumień i błędów w komunikacji. Szybko zrozumiesz, że czasami będziesz ekspertem i nauczycielem, czasem przyjazną ekspedientką z sąsiedztwa, innym razem dobrym znajomym, który pomoże wybrać właściwy plecak w góry. Nie ma złego narratora, jest tylko niedopasowany do marki lub oczekiwań klienta.

  1. Bądź dokładny i terminowy

Pisanie tekstów to praca, która wymaga skupienia i uważności.  To, że oddany tekst ma być wolny od literówek i nagminnych błędów, to oczywistość. Ale równie istotne, jeśli nie ważniejsze, jest sumienne trzymanie się wytycznych i ustalonych terminów. Dobrą praktyką jest przejrzeć brief od razu po przyjęciu zlecenia, by wszystkie ewentualne niejasności poruszyć od razu. Sprawdź, czy zgadzają się frazy kluczowe, czy nie brakuje Ci jakichś informacji, czy rozumiesz zalecenia. Nie zostawiaj pisania tekstów na zlecenie na ostatnią chwilę, bo nieterminowe ich dostarczanie to największa wada copywritera – klienci na Ciebie liczą i od tego, kiedy wyślesz im tekst, uzależniają własne plany. Jeśli z ważnych przyczyn przesunie Ci się termin, poinformuj o tym zleceniodawcę zawczasu i dokładnie określ datę ostatecznego przekazania tekstów.

Pisanie tekstów – praca. Jak znaleźć klientów i utrzymać się w branży?

Zbuduj portfolio i pokaż się w sieci

Zawód copywritera to nie tylko pisanie tekstów praca ta, jeśli chcesz być freelancerem, polega również na wyszukiwaniu nowych klientów. Skonstruuj więc rozpoznawalną markę w oparciu o rzetelne portfolio. Umieść w nim teksty na stronę internetową, które dobrze oddają Twój styl i mocne strony, z szerokiej gamy branż i o zróżnicowanym charakterze – wpisy blogowe, opisy produktów czy kategorii, treści na landing page i wszystko inne, z czego jesteś dumny. Również dobrze zbudowane profile w social mediach i własna strona pomogą Ci znaleźć klientów. Dodatkowo przydadzą się tu znajomości i polecenia – żadna reklama nie będzie tak skuteczna jak ktoś zaufany poręczający za Ciebie swoim znajomym z branży.

Pamiętaj o selekcji zleceń

Gorszą sytuacją niż zbyt mało klientów jest… zbyt dużo klientów. Przyjmowanie na start wszystkiego, co wpadnie, może nie tylko postawić Cię w trudnej sytuacji finansowej, lecz także uniemożliwić skuteczny rozwój. W miarę możliwości skup się na tych zleceniach, które pozwolą Ci się wykazać, a odrzuć klientów, którzy pochłoną Ci więcej czasu niż przyniosą zysku. Zrezygnuj też z tych zleceń, które na początek kariery mogą być dla Ciebie zbyt wymagające – czasem uzasadniona odmowa i polecenie kolegi z większym doświadczeniem to rozsądny i profesjonalny krok.

Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę!



Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.

© 2024 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności