Psychologiczne triki copywriterów

Dobrze napisany tekst pozwala uzyskać zamierzone efekty. Zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z oferty jest zadaniem dość trudnym. Użytkownicy są już wyczuleni i w każdej przekazywanej informacji doszukują się „haczyka”. Psychologiczne triki copywriterów, to coś, co powinien znać dobry “tekściarz”. 

Jakie są psychologiczne triki copywriterów?

Mimo że w branży marketingu unika się słowa „manipulacja”, to jednak warto zauważyć, że właśnie tak większość osób określa wpływ wywierany przez copywriterów na klientów. Zadaniem copywriterów nie jest oszukanie klienta, ale pokazanie mu korzyści z ewentualnego zakupu przy wykorzystaniu psychologicznych trików. Część z nich jest jak najbardziej znana, jednak sporo nadal stanowi tajemnicę, którą trudno poznać.

Jakie są psychologiczne triki copywriterów? Najczęstszym trikiem jest pokazanie klientowi, że produkt/usługa, jaką oferują, jest im niezbędna i tym samym zaspokoi wszelkie ich potrzeby emocjonalne.

To właśnie emocje grają tu najważniejszą rolę. Każdy z nas jest zadowolony, gdy może kupić sobie modne, markowe ciuchy, nowoczesny sprzęt elektroniczny czy też samochód, który dopiero co pojawił się na rynku. Mimo że bez tych dóbr każdy z nas jest w stanie żyć, ich zakup przynosi ogromną satysfakcję. Dzięki poznaniu potrzeb danej grupy odbiorców copywriterzy są w stanie stworzyć treści, które odwołają się właśnie do potrzeb emocjonalnych klientów. Dodatkowe pokazanie korzyści płynących z użytkowania tych dóbr zwiększa zaplanowany efekt.

Umysł każdego człowieka działa na podobnych zasadach, z tym że jedni z nas mają silniejszą wolę, inni słabszą. Jedni z nas potrafią powiedzieć stop, inni poddają się działaniu otoczenia i nie znają słowa sprzeciwu. Większość z nas jednak posiadając jedną małą rzecz, pragnie mieć więcej, i jeszcze więcej. Trudno jest powiedzieć stop.

Zakup nowoczesnego aparatu cyfrowego może zaspokoić potrzebę klienta na chwilę. Z upływem czasu, gdy emocje opadną, konieczny wyda się zakup nowego obiektywu, który pozwoli na robienie ciekawszych ujęć, akcesoriów, tych bardziej i mniej przydatnych, ale też innych elementów „niezbędnych” do właściwego działania. No właśnie – to wszystko wydaje się niezbędne. Tylko czy rzeczywiście takie jest? Po roku czy dwóch okaże się, że zakupiony aparat nie jest już tym najnowocześniejszym i konieczny stanie się zakup nowszego, do którego posiadane akcesoria nie pasują. I tak zamyka się koło. Zaspokojenie jednej potrzeby zawsze będzie wiązać się z pojawieniem się kolejnej i kolejnej.

Psychologiczne triki copywriterów – odwołanie się do marzeń

Każdy z nas o czymś marzy, pragnie czegoś. Bardzo ważne jest więc odniesienie się do jego przyszłości i pokazanie, jak dana usługa czy produkt może wpłynąć na realizację planów. Wspomnienie, że nowoczesne urządzenia pomagające w wykonywaniu codziennych domowych czynności pozwolą klientowi na zaoszczędzenie czasu i spędzenie go z rodziną potrafi zdziałać wiele. A jak jeszcze zostanie do tego dodana informacja o oszczędnościach w wydatkach, to już z pewnością w głowie takiego klienta pojawi się myśl: „Na co mógłbym wydać zaoszczędzone pieniądze?”. Dzięki kilku odpowiednim tekstom klienci zaczynają myśleć o tym, czego do tej pory nie mieli szansy osiągnąć.

Pamiętajmy jednak, że copywriting to nie tylko umiejętność pisania dobrych, unikatowych i profesjonalnych tekstów. Copywriting to przede wszystkim ogromna wiedza, jaką należy posiadać w zakresie ludzkich emocji i ludzkiej podświadomości. Tylko dzięki tej wiedzy copywriter jest w stanie dotrzeć do klienta i zachęcić go do skorzystania z Twojej oferty.

Szukasz więcej wiedzy? Tutaj pisaliśmy, czym jest content marketing w e-commerce.

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.