Pomagają dbać o wizerunek marki, a przy odpowiednim briefie mogą nawet go stworzyć. Przekonują użytkowników do tego, że warto skorzystać z danej oferty czy wykonać konkretne akcje na stronie. Pomagają odpowiedzieć na potrzeby grupy docelowej i jednocześnie nakierowują na stronę ruch z wyników wyszukiwania. Teksty SEO, bo to o nich mowa, to narzędzie będące nieodłącznym elementem całego procesu pozycjonowania, dlatego przybywamy z poradnikowym wpisem, który każdy powinien znać na pamięć!
Teksty SEO – co to i dlaczego są Ci potrzebne?
Teksty SEO to treści będące najczęściej owocem współpracy copywritera, specjalisty SEO oraz właściciela witryny czy odpowiedniej osoby z działu marketingu, muszą bowiem spełniać kilka niezbędnych kryteriów:
- być kreatywne, unikalne oraz dobrze napisane (za co odpowiada copywriter),
- wspierać proces SEO w zwiększaniu widoczności i generowaniu wartościowego ruchu; dlatego właśnie muszą być nasycone odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi (a ich dobranie powinno być zadaniem SEOwca),
- budować właściwy obraz marki (za przekazanie copywriterowi odpowiedniego briefu najczęściej odpowiada właśnie osoba z firmy).
Teksty SEO powinny być przystępne, czytelne, zoptymalizowane pod odpowiednie frazy kluczowe i służące dwutorowo – zarówno robotom Google, jak i faktycznym użytkownikom sieci, którzy chcą zakupić dany produkt czy usługę. Dla przykładu: właściwa optymalizacja opisu produktu podpowie wyszukiwarce, czy warto daną podstronę wyświetlić użytkownikowi, a merytoryczne przygotowanie pozwoli użytkownikowi zdobyć komplet informacji o produkcie czy pokazać wszystkie jego zalety.
Co jeszcze musisz wiedzieć o tekstach SEO?
Wiesz już co nieco o tekstach SEO: co to oraz kto za nie odpowiada. Teraz możemy przejść do kolejnej części, czyli tego gdzie je umieścić oraz jak je tworzyć.
Gdzie umieszczać teksty SEO?
Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta: treść powinna znaleźć się praktycznie na każdej podstronie.
Przykładowe teksty SEO to:
- opis strony głównej,
- opisy kategorii,
- opisy produktów / usług,
- artykuły blogowe.
Wskazówka: Warto umieszczać bloki tekstu tak, by nie przysłaniały najważniejszej zawartości, np. listy produktów w danej kategorii, dlatego dobrą praktyką jest osadzenie części opisu wysoko, a części na dole strony.
Jak wygląda dobry tekst SEO?
Należy pamiętać o elementach, które dobre teksty SEO powinny zawierać:
- Nagłówki z frazami kluczowymi – H1, H2, czasem też H3.
- Czytelne akapity – czyli odpowiednio wyodrębione fragmenty tekstu w kodzie HTML opisane jako <p>.
- Znaczniki <strong> – dla użytkowników wyglądają tak samo jak wyboldowanie, ale przy tym pokazują wyszukiwarkom, które fragmenty tekstu są najważniejsze (często będą tożsame z frazami kluczowymi).
- Umieszczone w treści frazy kluczowe o odpowiednim zagęszczeniu – istotne jest, by unikać tzw. keyword stuffingu, czyli używania zbyt wielu słów kluczowych. Zwróć uwagę na to, czy tekst jest naturalny i dobrze się go czyta – jest to dużo ważniejsze niż umieszczenie 10 różnych fraz w jednym opisie.
- Linkowanie wewnętrzne – dobre copy powinno zostać opatrzone tzw. anchorami, czyli linkami nałożonymi na frazy kluczowe i prowadzącymi do innych podstron w obrębie witryny. Pomaga to przemieszczać się w obrębie strony zarówno użytkownikom, jak i robotom Google.
Warto pamiętać też o tym, że dla SEO długość tekstu także nie pozostaje obojętna. Poniżej przedstawiamy przybliżone sugerowane objętości tekstów według ich typu:
- tekst na stronę główną: ok. 3500-4000 znaków ze spacjami;,
- tekst na podstronę kategorii: ok. 2000-2500 zzs;
- tekst na podstronę produktową: ok. 1800-2250 zzs.
Dobrze, by artykuły blogowe nie były krótsze niż 3500 znaków ze spacjami, jednak ich indywidualną długość należy uzależnić od indywidualnych preferencji danej grupy użytkowników (teksty poradnikowe na 3500 zzs będą odpowiednio długie, ale jeśli Twoja grupa odbiorców wymaga bardziej specjalistycznego podejścia – posty mogą rozrosnąć się nawet o drugie czy trzecie tyle).