Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływ ma kilka istotnych czynników. Nie są to już tylko frazy kluczowe, ale i jakość i długość treści, tytuł (meta title) i opis (meta description) strony, nagłówki, linkowanie wewnętrzne i zewnętrze, a nawet historia i wiek domeny. By witryna dobrze się pozycjonowała, należy zatem zadbać o naprawdę dobry i wartościowy content marketing.
Czym, tak naprawdę, jest content marketing?
Content marketing lub bardziej po polsku, strategia marketingowa to działania mające na celu stworzenie treści przydatnych dla osób odwiedzających stronę. Jednak nie tylko użytkownicy mają wpływ na pozycjonowanie się witryny, ale i algorytmy wyszukiwarki. Roboty Google są już na tyle dobrze skonfigurowane, że działają podobnie jak żywe osoby klikające w Internecie, a co za tym idzie, potrafią odnaleźć słabą treść (skopiowaną lub wygenerowaną automatycznie), czy niesprzyjające warunki przeglądania strony (ukryta treść, małowartościowe linki, brak responsywności). Algorytmy wyszukiwarki walczą z domenami nieposiadającymi odpowiednich walorów, prowadząc do obniżenia rankingu wyświetlania strony bądź podnosząc wartość współczynnika odrzuceń. Z drugiej strony Google pomaga stworzyć wartościowe strony tworząc algorytmy, których działanie nie jest kwestią utajoną. Spełniając ich warunki, można być pewnym stworzenia dobrego content marketingu. Takimi algorytmami są:
- Panda (w Polsce funkcjonuje od sierpnia 2011 roku) – jego celem jest umiejscowienie wyżej w wynikach wyszukiwarki strony, która prezentuje wartościową zawartość (content) i spełnia oczekiwania odbiorców, a dopiero w drugiej kolejności jest nastawiona na pozycjonowanie słów kluczowych. Przed wprowadzeniem algorytmu Panda często stosowane były nie do końca przyjazne dla użytkowników triki jak np. system wymiany linków między stronami firm;
- Pingwin (wprowadzony w Polsce w 2012 roku) – tak jak w przypadku Pandy, algorytm Pingwin walczy z nieuczciwą praktyką pozycjonowania stron przez twórców. W szczególności zwraca uwagę na nadmierne zagęszczenie w treści fraz kluczowych i nienaturalne linki zwrotne z serwisów o wątpliwej jakości. Algorytm Panda analizuje linki i słowa kluczowe pod kątem jakości, a także ocenia witrynę pod kątem nadużyć, które nie są zgodne z wytycznymi Google.
Content marketing to po prostu podpora każdej strony internetowej, której celem jest zjednanie sobie dużego grona odbiorców oraz swego rodzaju przypodobanie się robotom Google. Tworzenie każdej witryny powinno być rozpoczynane od stworzenia takiej strategii i zawarcia w niej wszystkich czynników, które wpłyną na pozytywny odbiór treści.
Składowe contentu, które wpływają na wyniki wyszukiwania
Jak wspominaliśmy na wstępie, wyniki wyszukiwania są zależne od kilku elementów znajdujących się na stronie. Większość z nich jest zauważalna dla osób odwiedzających witrynę, a część widzą tylko roboty Google. O jedno i o drugie jednak trzeba zadbać, by zwiększyć prawdopodobieństwo znalezienia się na czołowej pozycji. Najistotniejszymi czynnikami rankingowymi są:
- unikalne i wartościowe treści – najczęściej spotykane błędy to duplicate content (skopiowany tekst) i thin content (małowartościowy tekst). Treść na stronie powinna być:
– unikalna,
– napisana z zachowaniem wszelkich zasad interpunkcji, ortografii i stylistyki,
– rozbudowana i zawierająca wszelkie niezbędne informacje,
– odpowiednio sformatowana,
– na bieżąco aktualizowana;
- responsywność – witryny, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych są gorzej pozycjonowane. Dzieje się tak, ponieważ Google wprowadza algorytm Mobile First Index, który ocenia, że mobilna wersja strony internetowej staje się punktem startowym dla wyszukiwarki;
- frazy kluczowe – każdy wie, że to bardzo istotna część pozycjonowania. Jednak nie każdy umiejętnie dobiera frazy kluczowe, a także nie zawsze prawidłowo umieszcza. Po pierwsze, należy ustalić dla jakich fraz strona jest najwyżej notowana, następnie trzeba je rozmieścić z głową (zbyt duże nasycenie frazami kluczowymi nie jest mile widziane przez roboty Google) oraz zadbać o ich prawidłową formę, tak by tekst wyglądał naturalnie;
- nagłówki, meta title i meta description – to bardzo istotne części treści, które powinny znaleźć się na każdej stronie. Większą wartość dla wyników wyszukiwania mają jeśli zawierają dobrze dopasowane słowa kluczowe. W przypadku tytułu i opisu warto pamiętać o zalecanej ilości znaków – 50-70 znaków dla meta title, a 155-165 znaków dla meta description;
- optymalizacja kodu HTML – dla wyszukiwarki istotne jest z jaką prędkością wczytuje się strona. By zadbać o jak najlepszą prędkość, należy mieć zoptymalizowany kod HTML oraz wszelkie inne zasoby witryny – arkusze stylów (CSS), skrypty Javascript (JS) i grafiki. W tym miejscu warto zaznaczyć, że ważna jest także jakość serwera, np. serwer SSD;
- historia i wiek domeny – im starsza i bardziej używana domena, tym większe ma szanse, by zaistnieć na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Strony, które istnieją w sieci kilka lat i do których prowadzą linki zewnętrzne, są najbardziej wartościowe. Niestety nowe domeny lub takie, na których przez długi czas nie było żadnych treści, niewiele znaczą dla robotów Google;
- certyfikat SSL – to już pewien standard, który spełniają szanujący się właściciele stron internetowych. Witryny, które nie posiadają certyfikatu SSL, uznawane są za niebezpieczne, dlatego niezwykle ważne jest jego posiadanie, ale i poprawne wdrożenie;
- wartościowe linki – linkowanie wewnętrzne musi po prostu dobrze działać, przekierowywać na właściwą podstronę, na której znajduje się np. rozszerzona informacja na dany temat lub produkt, o którym była mowa. Linkowanie zewnętrzne (linkbuilding) natomiast, ma spory wpływ na pozycjonowanie, zatem należy w swoim serwisie umieszczać odnośniki do materiału, który poprze to, co jest napisane na stronie lub pozwoli dowiedzieć się czegoś więcej na dany temat.
Content nie tylko dla wyników, a przede wszystkim dla ludzi
Łatwo jest się zatracić w dążeniu do doskonałości pod względem spełniania wymogów wyszukiwarki. Jednak nie tylko algorytmy Google decydują o pozycji w rankingu, a przede wszystkim użytkownicy Internetu za sprawą odwiedzania interesujących stron. Jedno nie wyklucza drugiego, ale podczas opracowywania strategii marketingowej, warto mieć na uwadze to, by treść, którą chcemy przekazać była ciekawa, napisana w przystępny sposób i by wyczerpywała temat. Atrakcyjny wygląd strony również ma spore znaczenie dla osób surfujących w Internecie, dlatego należy pamiętać, że treść zapchana linkami i frazami kluczowymi, niesformatowana i po prostu nieatrakcyjna wizualnie, nie przyciągnie uwagi odbiorcy.
Tworząc content marketing, trzeba skupić się na tym, że nasza witryna ma być stworzona głównie dla ludzi, a nie dla robotów, bo to oni ostatecznie zadecydują, jaką popularnością będzie cieszyć się nasza strona.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj również, jak pisać teksty zgodne z SEO.