18 lutego 2022

ROI i ROAS. Jakie są różnice? Jak je obliczać?

Nie tylko osoby pracujące w księgowości nie mają problemu z rozpoznaniem skrótów ROI i ROAS. Również przedstawiciele branż marketingowych oraz ich klienci powinni wiedzieć o nich, co nieco. Dlaczego?

Spis treści:

  1. Co to jest ROI?
  2. Dlaczego warto wykorzystywać ROI w kontekście działań marketingowych?
  3. Co to jest ROAS?
  4. ROI i ROAS różnice
  5. Czy któryś ze wskaźników jest lepszy?

Co to jest ROI?

Wspomniane wskaźniki stanowią jedne z ważniejszych, które pozwalają zmierzyć skuteczność
wdrożonych działań marketingowych. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

ROI, czyli z angielskiego return on investment pozwala określić stopę zwrotu z danej inwestycji. Nie musi to być inwestycja finansowa – może to być również inwestycja w reklamę, szkolenie czy projekt technologiczny. Co więcej – warto wiedzieć, że wskaźnik ten dość często jest wykorzystywany, jako miernik działań marketingowych, aczkolwiek przy jego wykorzystaniu można również zmierzyć ogólną efektywność przedsiębiorstwa. Zastanawiasz się jak obliczyć ROI? Uzyskanie wartości wskaźnika jest niezwykle proste – wystarczy zastosować wzór ROI.

ROI = zysk netto / zainwestowany kapitał ×100

Dlaczego warto wykorzystywać ROI w kontekście działań marketingowych?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż wskaźnik ten pozwala zmierzyć realny zysk z wydatków poniesionych w ramach prowadzonej kampanii. Jeśli obawiasz się, że prowadzone przez Ciebie działania marketingowe nie mają efektów, dzięki ROI będziesz mieć klarowny obraz sytuacji i dowiesz się, czy podążając dalej tą ścieżką Twoje przedsiębiorstwo zanotuje wzrost dochodów w niedalekiej przyszłości.

Co to jest ROAS?

ROAS tj. return on ad spend jest wskaźnikiem powalającym na uzyskanie informacji o poziomie zwrotu z konkretnej kampanii reklamowej. Wskaźnik ten pozwala również uzyskać informację na temat korzyści osiągniętych z pojedynczej reklamy.  Wzór na ROAS przedstawia się następująco:

ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy x 100 = przychód / koszt

Jak widać ROAS można obliczyć korzystając z dwóch wzorów. Korzystając z pierwszej wersji uzyskamy wynik w % natomiast w drugiej w formie liczby. Bez względu na zastosowany wzór, otrzymane informacje będą jednakowe, np. wynik 500% bądź 5 należy interpretować, że przychód z danej reklamy był pięciokrotnie wyższy niż wydany budżet. Dzięki ROAS możecie spokojnie śledzić koszty pojedynczych reklam – nawet tych na Facebooku czy AdWords.

ROI i ROAS różnice

Pomimo przytoczonych definicji, wielu marketingowców, ale i ich Klientów, nadal myli ROI z ROAS i odwrotnie. Zaznaczamy więc, że dzięki ROI możliwe jest uzyskanie informacji o wielkości wygenerowanego zysku z danej inwestycji. Natomiast ROAS pozwala uzyskać informację na temat zwrotu z reklamy, jednak bez uwzględnienia realnego zysku netto. W tym miejscu wiele osób zauważających różnicę, stwierdza, iż ROI to wskaźnik dla biznesmenów, natomiast ROAS dla reklamodawców.

Czy któryś ze wskaźników jest lepszy?

Pytanie jest trudne, jednak odpowiedź klarowna – nie można jasno wskazać, który ze wskaźników jest lepszy, gdyż każdy z nich spełnia konkretne, całkowicie różne od siebie role. W praktyce polecamy korzystać z obydwu wskaźników, w związku z czym nie tylko będą mieć Państwo pod kontrolą koszty konkretnej kampanii, ale też sprawdzicie, czy wdrażane działania marketingowe mają korzystny wpływ na rozwój Waszej firmy. Mamy nadzieję, że zdobyta przez Państwa wiedza pozwoli Wam jeszcze lepiej analizować sytuacje Waszej firmy i uzyskać jeszcze lepsze efekty!

Zobacz też nasze wcześniejsze artykuły: jak wymyślać tematy na bloga oraz jak napisać dobry artykuł.

Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę!



Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.

© 2022 pasja-pisania.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Polityka Prywatności