Dobre teksty reklamowe. Czy to w ogóle jest możliwe?

„Proszę napisać teksty reklamowe. Tego i tak nikt nie czyta, ale niech będzie” – często wielu copywriterów zderza się z takim argumentem i słusznie, bądź nie (o tym nieco dalej) przyznają rację.  Owszem, wysiłek wcale nie jest mały i prosty, bo dobry tekst reklamowy to często skomplikowana układanka, która potrafi zająć cały dzień. Finalnie może się jednak okazać, że gra jest warta przysłowiowej świeczki.

Spis treści

Jakiś czas temu padło następujące zdanie: „Jedną z chorób obecnych czasów jest za dużo książek; świat jest nimi obciążony, nie sposób przetrawić obfitości tych treści, które rodzą się co dzień”. Towarzyszy Ci przekonanie, że te słowa nadal nie straciły na aktualności, prawda? Wypowiedział je Barnabe Rich, angielski autor, w 1613 roku! Ponad 400 lat temu osoba żyjąca z pisania z pełnym przekonaniem uznała, że treści jest zdecydowanie za dużo. Co wobec mamy powiedzieć dziś? Jak napisać dobry tekst reklamowy, z którym uda się przebić?

Teksty reklamowe, które zalewają Internet

Obecnie, w ciągu dnia pracy, konsumujemy mniej więcej tyle treści, co nasi dziadkowie przez całe życie. Mózg jest co prawda elastyczny, ale nie sposób przyjąć wszystkiego. Część komunikatów odrzucamy, inne przyjmujemy, ale szybko o nich zapominamy, niewielki odsetek zostaje w naszej głowie. W pewnym sensie to zasadne. Tylko teraz, podczas czytania tego zdania, w Google na całym świecie wpisano właśnie ponad 300 tys. zapytań. Jak się przebić z dobrym tekstem reklamowym skoro podczas czytania tego tekstu na świecie wysłano 15 mln wiadomości e-mail, z czego większość dotyczy ofert reklamowych, a do Facebooka, gdzie też konsumujemy treści reklamowe, zalogowano się prawie 100 tys. razy.

Internet to ogromne ilości danych. Teksty na www, rozmowy na komunikatorach, zdjęcia na Instagramie, wysłane e-maile, przeczytane artykuły na stronach internetowych. Czy dziś – gdzie w ciągu 3 sekund globalna sieć powiększa się o 100 GB danych – jest jeszcze miejsce na dobre teksty reklamowe, które ktoś będzie czytał?

Treści reklamowe to dobrze opowiedziana historia

Pisząc ten artykuł, zastanawiam się, czym właściwie jest tekst reklamowy. Odpowiedź wydaje się być jasna: to zobaczenie swojego biznesu oczami potencjalnego klienta.

Jak to zrobić, aby widok nam się spodobał, by potencjalny klient stał się klientem, który zostawi w kasie naszej firmy wynagrodzenie za wykonaną dla niego pracę? Przedstawię Ci kilka subiektywnych wskazówek, które wyniosłem z pracy nad tekstem oraz z pracy z klientami przez kilka lat. Pozwala to zbliżyć się maksymalnie do dobrych tekstów reklamowych, które ktoś chętnie przeczyta.

Jak pisać teksty reklamowe?

  • Poświęcaj się. Doświadczona osoba od razu zrozumie, który tekst był pisany na przysłowiowym kolanie, a który był solidnie wykonany. To samo dotyczy korekty tekstów na zamówienie.
  • Staraj się, w miarę możliwości, stosować zasadę odwróconej piramidy. Kluczowe wnioski oraz podsumowanie przedstawiaj na początku tekstu. Twój klient nie ma dużo czasu, konsumuje wiele treści. Główną ideę komunikuj na początku, historię opowiadaj później. Podobnie jak z pierwszą randką – dobrego wrażenia nie zrobisz po 3 dniach, a po pierwszych minutach spotkania.
  • Uwierz w siłę nagłówków. Miej na uwadze fakt, że czytelnik nie ma zamiaru czytać całego tekstu, a chce jedynie go powierzchownie przejrzeć. To od czego zacznie to lead (wstęp) oraz nagłówki. Jeśli będą w porządku, będzie czytał dalej.
  • Nie kłam. Kłamstwo ma krótkie nogi, a klient szybko wyczuje, że coś nie gra. Lepiej pisz mniej, a ciekawiej i wiarygodnie niż więcej, ale nieprawdę.
  • Siła tkwi w prostocie. Nie potrzebujesz wzniosłych poematów, skomplikowanych słów i nadętego języka. Mówiąc prostym językiem, jesteś wiarygodniejszy, a Twoim klientem będzie tylko ten, który uzna Cię za wiarygodnego. Należy zatem opowiadać historię w sposób prosty i klarowny.

Chcesz wiedzieć więcej? – Sprawdź, jak pisać teksty na strony internetowe i poznaj słynne slogany reklamowe!

Dariusz Brzezicki

Jestem założycielem i właścicielem serwisów internetowych www.pasja-pisania.pl oraz www.corema.pl. Odpowiadam za szeroki zakres działań w firmie, w tym kontakt z klientami, wdrażanie nowych pomysłów oraz nadzorowanie pracy zespołu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z zarówno polskimi, jak i zagranicznymi klientami, realizuję różnorodne zadania związane z marketingiem internetowym i tworzeniem treści. W swojej codziennej pracy zajmuję się tworzeniem szczegółowych content planów, pozycjonowaniem stron internetowych, SEO copywritingiem, SEM oraz projektowaniem i budowaniem stron i sklepów internetowych.

Moje podejście do pracy charakteryzuje się dbałością o zgodność z najnowszymi wytycznymi branżowymi oraz ciągłym doskonaleniem umiejętności poprzez korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii. Na co dzień korzystam z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Screaming Frog, SEO Surfer, Contadu, Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu jestem w stanie skutecznie analizować i optymalizować działania SEO, dostarczając klientom kompleksowe i skuteczne rozwiązania. Moje zaangażowanie i profesjonalizm przekładają się na wysoką jakość świadczonych usług, co przekłada się na wiele stałych współprac z klientami.